Institut za etnologiju i folkloristiku - Zagreb
Fonoteka
BROJ CD SNIMIO MGTF br.
774 Karoly Gaal 314
Red. Podatak o Pjevač, Vrijeme i Trajanje Napomena
br. snimku kazivač mjesto snimanja
Narodne pripovijetke i druga folklorna građa iz sela Stinjaka (Gradišće),
1964.
Plavi početak
1. Javkanje majke za kćerkom (hrvatski) 30: 35
Johann Jelešić (70 g.), r. u Stincu, živi u Stegersdorfu
2. Razgovor s kazivačem 3: 05
3. Bezrepa ptica (pripovijetka njemački): Otac ima 12: 44
krušku koju pljačka ptica. Najstariji sin uhvati pticu
i otgne joj rep, a ona odleti. Kad otac ugleda taj rep,
oslijepi. Nema lijeka. Sin mora pronaći pticu. Uputi
se u svijet da je traži. Naiđe na gostionicu u kojoj se
pjeva i pije, pa zasjedne u to društvo i propije
sav novac, konja i još se zaduži. Kad ga nema
kući, ide mlađi sin u potragu. S njim se dogodi
sve isto tako. Pošalju najmlađega. Kad naiđe na
onu gostionicu, ne da se zadržati, nego proslijedi
dalje. Usput sretne iznemoglu lisicu, uzme je sa
sobom. Dođu do rijeke, lisica zna plićak za prelaz.
Na drugoj obali naiđu na kuću u kojoj vjenčaju
jednu djevojku za nevoljenoga. Tamo nađe pticu
bez repa. Dok lisica krade kokoši da odvrati pažnju
svatova, momak uhvati pticu, pa skupa sa vjerenicom,
zajašivši konje, pobjegnu. Usput naiđu na onu gosti-
onicu, gdje baš hoće braću da ubiju zbog njihovih
dugova. On iskupi braću svojim konjem, zajaši
skupa s djevojkom njenog konja, proslijede kući,
a braća idu za njima pješice. Braća se urote protiv
njega, bace ga usput u cisternu i proslijede s djevoj-
kom kući. Ovu pričaju da su oni pticu našli. Rep
je zaista bio njezin, ali otac ipak ne progleda. Dje-
vojčin konj bio je tako divlji da mu nitko nije smio
prilaziti, a ona je sjedila u komorici i nije htjela ni
skim da govori. Kraj one cisterne prolazili su ljudi,
čuli zapomaganje. Ljudi ga izvuku i on odlazi kući.
Susjedi mu sve pričaju. Za odsutnosti braće ode
svome ocu i taj se jako razveseli, kad sin spomene
pticu, otac odmah progleda, djevojka dotrči k njemu,
a konj postane pitom. Otac hoće da kazni dva starija
sina, ali ga najmlađi umiri. Tada 2 starija brata napuste
zauvijek kuću, a najmlađi se oženi s to djevojkom.
Ona je bila jako bogata. Sretno žive dalje s ocem.
(razgovor na kraju snimke)
4. Als der Jesus auf der Erde weilte (pripovijetka, njemački) 3: 17
Isus dođe bogatu seljaku i moli za noćište, ali žena ne da.
Pođe susjedu, tamo ga žena lijepo prima. Ujutro joj kaže
da će njen prvi posao tog dana imati blagoslov božji. Ona
počme mjeriti platno, ovo nema kraja, izmjerila čitav brijeg
platna. Susjeda pita otkud joj to, a ona sve ispriča. Nakon
nekog vremena dođe opet Isus toj bogatoj ženi. Ona ga lijepo
primi. Ujutro on govori iste riječi, ali ona se polakomi za
još više platna od susjede, pa da bi mogla bez zadržavanja
što više platna mjeriti, pođe prije toga na zahod. Budući da joj
je to bio prvi posao toga dana, nije mogla prestati vršiti nuždu,
pa uopće nije stigla da mjeri platno.
5. Die Geschichte von der Flucht Jesus und Maria aus Agypten 3: 25
(pripovijetka, njemački) Herodesovi ih vojnici proganjaju, a kad
im se približe, moli Marija polje s makovim cvjetovima da ih
sakrije, makovi ih sakriju, vojnici ih ne pronađu i vrate se. Hero-
des ih opet šalje, pa tada vide d makovi cvjetovi imaju krune na
glavicama (Marijina kruna). Vojnici ih proganjaju. Tada Marija
moli polje što je bilo zasađeno zelenim grahom (mahunama) da
je skrije, a mahune se rastvore i skriju svetu obitelj, a Marija iz-
nutra zašije mahunu koncem sa svoje haljine, pa zato i danas ma-
hune u sebi imaju konce. Progonitelji ih ne nađu i vrate se Hero-
desu, a ovaj ih ponovo pošalje. Kad ih Marija ugleda, prolazila
je baš pored jednog oraha, ta ga zamoli da ih skrije. Jedan se orah
otvori i bjegunci se u njemu sakriju, pa ih vojnici ne mogu naći,
te se vrate neobavljena posla, a orasi od tada imaju u sebi križ
usred ploda.
6. Als der Konig Mathias mit drei Minister die 2: 50
Landwirtschaft besuchte (pripovijetka, njemački)
Usput susretnu seljaka gdje na polju ore, pa ga kralj
upita: Gdje ti je najdalje? - Seljak: Do volovih rogova.
-Kralj: Koliko od trideset i dva? - Seljak: Samo dva-
naest.- Kralj: Da li možeš ova tri jarca (divojarca) po-
musti?- Seljak: Mogu, mogu, Veličanstvo.- Kralj s mi-
nistrima ode i usput ih pita što je razgovarao sa seljakom.
Oni ne znaju. Kralj ih napusti, a ministri se vrate seljaku
i pitaju ga što je rekao kralju. On veli da taj odgovor stoji
100 forinti. Oni mu dadu. Sada veli: Na 1. pitanje odgovo-
rio sam: kada sam bio mlad, vidio sam do Schweinfurtha,
a otkad sam star, vidim samo još do volovih rogova pred
sobom.- Za drugo pitanje moraju opet platiti 200 f. Onda
veli: Kralj me pitao koliko imam od svoja nekadašnja 32
zuba. Rekao sam da imam samo još 12. I za 3. pitanje mo-
raju mu dati 300 f. Onda veli: Odgovorio sam kralju tek
sada, jer sam sada pomuzao 3 stara jarca (ministre).
7. Eine Geschichte aus dem oberen Burgenland, die sich 2: 19
zugetragen hat vor vielen Jahren (njemački). Seljak se no-
ću vraća pijan kući i zabasa u neki cvjetni vrt. Vlasnik vrta
mu prijeti da će ga tužiti za odštetu ako mu do sutra ne zna
reći kakvo cvijeće u tom vrtu raste. Seljak ide kući i priča
svojoj ženi. Ona napravi vrlo mekano tijesto, skine se gola,
uvalja u tijesto, otvori perinu, uvalja se u perje i ode u taj
vrt, sve tamo pogazi i ponaša se kao luđak. Vlasnik je grdi
što mu je pogazila njegov “tovak” (duhan). Ona otrči kući
i sad muž zna što će odgovoriti sutradan vlasniku vrta.