Institut za etnologiju i folkloristiku - Zagreb
Fonoteka
BROJ CD SNIMILA MGTF br.
607 Ruža Bonifačić 1966
Red. Podatak o Pjevač, Vrijeme i Trajanje Napomena
br. snimku kazivač mjesto snimanja 61:02 .
7.8.1987., Vrbnik, otok Krk
Franjo Braut, rođ. 1948. u Korniću; nadimak u K. “tri prsti”;
nastavnik zemljopisa i povijesti u o.š. “17. travanj”, područna škola Vrbnik;
slobodne aktivnosti vodi - folklornu grupu izvornog folklora iz Vrbnika
- govori o sebi: predstavlja se, 1971. dolazi u
Vrbnik zbog posla
- o folklornoj grupi, pokretanje 1973., osnovni zadaci
(upoznati osn. plesove i običaje), podaci iz Petrisove knjige,
o plesovima mu govorili stariji kazivači - nabraja (Joža
Pera, Jerko Stašić Švatrić zovu - plesači, svirači Dijanić
Ivan i Čubranić Josip; Marija Mihovilić Sabljica - kazivali,
pomagali, informirali);
najviše primjedbi nakon nastupa i savjeta od starijih;
nastupi bili povodom 25. maja (dan škole), nastupali po
čitavom Krku, 5 puta u Barbanu, na reg. smotri, u Šumadiji -
Belušić
- počinje na oko 6:15
- o nošnjama, kako su se izrađivale, bilo starih, nove svatko radio sam,
muške prema postojećim radio krojač Hodanić Anton, promjene,
jednoobraznost?; ženske izrađivala Karmela Marićeva, također plesačica
- oko 9:15
Franjo Braut ne može pjevat (!), ali raspoznaje melodije (nema sluha?),
mlađi po starinsku ne znaju pjevat ali poznaju melodije (znaju svirat i
plesat po njima), možda jedan dva dečka
- oko 10:40
o svadbama, načinu zabave i pjevanja, oblačenju u stare nošnje
(ženske još uvijek), o svečanim i običnim nošnjama (danas ih se može
vidjeti za vrijeme karnevala)
- oko 11:55
kazuje žena od F. Brauta - Karmela,
radi u tvornici “Vrbanka” iz V.
- o promjenama prije u vrijeme pira u oblačenju, svakodnevno ne
nosi nitko
- nema pira više, drukčiji način ženidbe svečana večera, novi pirovi
i jedno i drugo
- oko 14:10
Ivan Matanić (1955),
prof. matematike iz Vrbnika
- o rođacima koji moraju otplesati ples s mladom
- 12 i više možda već znaju plesati, jer ih je F. učio
- protokol i danas (odlaze po mladu, crkva, placa, kolo pleše
tanac, tko sve pleše, o onome tko vodi ples - prvi, nemaju
capo de balo i inkantivat, o betu
- oko 18:00
o mesopustu, mnoge stvari više formalno održavaju, maskirani
plesovi nedjeljom, popodne za mlađe i djecu, navečer stariji
- (o mesoopustu, nastavak) K. Braut
prije kako je bilo, ples iza Vičernje na placi
- parovi, plesanje s istim cijele večeri, na
nedilju i na mesopust
- u Korizmi nije bilo plesova, pjevalo se u kućama “fraji”
na nedilju večer
- oko 21:05
zadnji četvrtak u V. “Tusti” - F. Braut
maskirani ples, vuče se i danas komoštra simbolično,
o “komoštrama ”, opisuje
- oko 22:15
mesopusni pondiljak, mladići Franjo i Karmela i Ivan Matanić
kod djevojaka (ne zove se kordija), više kumpanija dolazilo,
mladići obilazili, cure čekale doma
- danas svi rade, manje svijeta, posne generacije
- prije se već u 6 ujutro odlazilo
- oko 24:35
kumpanije, ples navečer,
lutka na srijedu, nije sigurno da je to staro ili
prišlo novije, “Vrbenski tištamenti nimaju velu starinu”
- svaka kumpanija svoje imala I. Matanić i K. Braut
- prije bile samo maškare
- vrijeme kad traje mesopust (od Tri kralja do Pepelnice)
- o lutki, o teštamentu
- Matanić ne smatra da je m. nešto naročito značajno u
folklornom i kulturnom smislu (sama lutka ne, maškare da)
- oko 28:45
o procesijama, obavezno na Veli petak, Tjelovo, K. Braut
Maslinsku nedilju
- pjevaju crkvene stare, na hrvatskom ne staroslavenskom,
godinama ih zna iste
- put kojim se obilazi, ovisi o blagdanu,
i na Svi svete obilazi
- oko 30:20
molitve za kišu, u crkvi (ne pjesme i običaji),
za vrijeme Karmeline mladosti nije bilo odlaska u polja
- Matanić: dekretom iz 19. stoljeća zabranjene te molitve i
zvonjenje za kišu (dekretom???)
Procesije na Lizer (betonara na ulazu u Krku), preko polja
do crkvice pred Krkom sv. Roko i na sv. Luciju, točno znali puteve
- oko 32:40
nisu čuli za bambaruše
o zvonjenju zvona, izgubilo draž nakon I. Matanić
uvođenja struje, kampananje, zvonjenje za misu, tri zvona:
“veli”, “mali” i “polne” (“veli” i “klobučina” isto), za
mrtvim, djetetom
- oko 34:35
o pjevanju u crkvi F. i K. Braut, I. Matanić
- 24. lipnja mjesta fešta, sv. Ivan-patron Vrbnika, plovan hoće da se
pjeva staroslavenski, ponovno uči Karmela
- o staroslavenskom jeziku, Matanić
starsl. se pjeva “Senjska maša”, jako svečana,
plovan pokušao vratiti “Vrbničku misu” koja se zaboravila
pjevati, “Senjsku” znaju svi, ovu drugu uče
- oko 36:50
o “Poljubici”, nekim napjevima, sav narod zna napjeve crkvene, starije
- staroslavenski ostao i na pogrebima, na svim velikim blagdanima
je maša staroslavenska
- oko 38:20
o “kaparima”, redu, pjevanju
- 1986. u Rimu bila velika proslava smrti Metoda, sudjelovali
“kapari”, susret svih slavenskih naroda gdje su Metod i
djelovali Grci, Bugari, iz H. “kapari i sopele”
- oko 40:10
Stašić Marija (1900), “meštrica”
i sestra; Stašić Franka (1913), iz
Vrbnika domaćica; Stašić Katica
(1911)
predstavljanje, o roditeljima koji su znali kantat -
mati, bilo 4 sestre, dvoje umrlo
- oko 41:45
“Vrbniče nad moren visoka planino” Marija i Franka
“starija nota”
- oko 42:30
o pjevanju u dvoje, “na tanko i na debelo”
- nastavak “Vrbniče…”
- oko 44:50
“Zorčica oće mi drago skoro da svane” Marija 1. glas
- oko 46:10
termini: pjeva (kanta), “na vele i na male”
(na vele blagdani i male, obične dane), “nota”, “bugaršćica”
(ne znaju), instrumenti “tenka i debela sopeli”, “na mišnjicu”
(ne sjećaju se, ali poznato), “sopeli” - “brimbirače”,
“pifurić” (sopelic od žukve)
- oko 48:45
kada se sve pjevalo, pir, više ne kantaju one starinske na piru,
mladi zaboravili; na blagdane - Razgon - pastiri pjevali i slavili
(zadnja nedilja u 7 misecu), tancali i sopli sopile na placi
- oko 50:45
o procesijama
- “tri dani”, Tjelovo, Markovo (25.4.)
osmi dan iza Tjelova, Srce Isusovo
- oko 51:40
molitve za kišu, svećenik čita, narod nije imao svoje
- na procesijama “Litanije svih svetih”, najviše pjevalo
- oko 52:40
“Blagdan sveti jur dospije Marija pjeva,
jer današnji dan sveti je”, pjevalo se na dalje diktira
osmi dan od Tjelova, danas obnavlja
- oko 56:00
o mesopustu
- Marija o svom putu i radu
- oko 57:25
o piru prije
“Leti soko priko Sarajeva”
Matanić Franka Luskica
(1905), došla i sestra Katica,
dogovaraju, pjevaju u 4
“Lipa Mare u bostanu (vrlo lijepi napjev)
zrasla milo drago, oj” Katica i meštrica vode