Institut za etnologiju i folkloristiku - Zagreb
F O N O T E K A
BROJ VRPCE SNIMILI RKP. ZBIRKA 1909 DAT walkman
3455 Ruža Bonifačić i Damir Kremenić
RED BR. PODATAK O SNIMKU PJEVAČ, KAZIVAČ VRIJEME I MJESTO SN.
TRADICIJSKA VOKALNA GLAZBA OTOKA KRKA*
SV. VID DOBRINJSKI, 16.10.2006.
IVAN TRUBIĆ nad. MATOVIĆ (Sv. Vid Dobrinjski, 1924.), liječnik (otorinac), stariji sin BORIS, bio bubnjar u Kruškinoj grupi; mlađi sin IVICA je operni pjevač;
ALEKSANDAR JERČENOVIĆ nad. LIŠANDRIĆ (Sv. Vid Dobrinjski, 1939.), građevinar, u Njemačkoj radio 12 godina, taksist, poljoprivrednik u mirovini
1. Ive kosi, rukavice nosi Vesna Dunato + Marica Radivoj
2 melostrofe usp. drugi dio popisne liste
nije snimlj. od početka, greškom snimljeno preko snimke kanta Ivana i Aleksandra;
2. A. govori o jako teškoj noti pjesme Jelenina majko, kadi ti je Jele, to će kantat sa sestrom Dušicom u ponedjeljak;
3. Dalje čitam početne stihove pjesama iz Štefanićeve zbirke;
4. O koledvama. Ivan kazuje kako su kao dica išli koledvat, što su govorili ukućanima...
Ne sjećaju se što su kao djeca kantali (koledvali);
5. Ivan pripovjeda kako je čitav radni vijek bio iskopčan iz tradicionalnog života u Sv. Vidu, bio u Zagrebu, kad se vratio opet počeo kantat;
6. Cviće mi poje pokrilo A + I, I se ne snalazi u početku, dalje da, nisu baš sigurni
kantaju samo jednu kiticu, dalje tekst
7. Va jono vrime A + I, OK (govore između melostrofa i glazbenih redaka)
3 melostrofe
pjesma od Sužana, A. je tamo naučio.
Ivan je nesiguran, lovi Aleksandra kod pjevanja.
8. Bog se rodi Vitlijomi Ivan samo početak polupjeva, nema note
koledva, znaju samo početak
9. Divojka je ruže zalivala, oni kantali polagano, može se i brže, ali "to ni naša nota, to je od tamo, od Šotoventa". Dalje ih pokušavam podsjetiti na pjesme iz Štefanićeve zbirke. O imenima Franci i Lijana - Ivan kazuje .... da je na jednoj stijeni uklesano Franc i Lijana, du su se tu utopili. Dalje ispitujem iz Štefanićeve zbirke...Lipa Mare papari plinive - sužanska nota (Kirinčić će zakantat);
10. Mala Marijice A + I, OK
dalje diktiranje sithova;
11. Dalje ispitivanje iz Š. zbirke Lipa mladost svaki dan na manje - "to je više za tarankat";
12. Nevestice mlada A + I, OK, nisu sigurno počeli
Nevestice mlada A + I, sigurno, OK
pokušavaju se dalje sjetiti riječi;
13. Kad se je hćerčica :/ A+ I, OK
od majke dilila
- ista nota kao br. 12, dalje ne znaju stihove, čitam stihova iz Štef. zbirke;
14. Ne znaju za hrvatsko-talijanske pjesme. Ivan: Ma to nisu kanti, nego to su pjesme.
Dalje isptujem iz Štefanićeve zbirke.
15. Čula jesan da se dragi ženi A + I, OK+
prvo Ivan polupjeva, onda sigurno zajedno
4 melostrofe, dalje govore stihove, pa opet kantaju 2 melostrofe (u zadnjoj A. već ima promuklo grlo)
16. Kad bi suze moje na kamen padale Ivan taranka na pol, sam, početak
17. Da nije ljujbavi A + I, za 4 (umorni su)
- "grlo škrepi"
18. O Stipanje, tri dana se slavilo, sopile i harmonika (najprije triještinka, onda su kasnije došle s klavijaturom);
19. A: Znate da se sa pjesmom nikada neće zalipit, a sa kantom da. (Da, jer puno jače kantate.) A: /Kanat/ To kričiš. I: I više su tih varijacija, toga. A: A pjesma je lako, nemaš problema.
20. Hitala je Mare - omišljanska
21. Veselo, veselo A + I, nisu se složili u početku, dalje OK
Ivan nije povremeno siguran u riječima;, pirna u hali, za kolo, za masu, 50 ljudi bi kantali u sali na piru i u feštama, u pauzi od sopela; toga nema više:
I: Ali kolo je bilo samo forma, eventualno se ljuljalo malo. Malo se koračalo, povremeno.
22. Kad se A. kći ženila, još je sve bilo po domaću. Opisuje...
Opisuju moderan pir ukratko - uz harmoniku i bend.
23. Dalje ih ispitujem iz Pavačićeve zbirke.
Mi hvalimo, mi častimo - koledva i zapitka (napitnica)
24. Ne hoj, Jele A + I, Ivan manje siguran
2 melostrofe, dalje stihovi
25. Dalje podsjećanje...
Popuhnul je tihi vetar A + I, Ivan u početku polupjeva
ponovno - zajedno, sigurno, ali kod 3 melostrofe A. glas hrapav.
TRAJANJE: OH 46M 24S
________________________________________________________________________________
ŠILO, 17.10.2006. VESNA DUNATO, rođ. KIRINČIĆ, iz Sužana, živi u Šilu
frizerka po zanimanju, sada u mirovini;
MARIJA RADIVOJ, rođ. KIRINČIĆ, zovu je MARIJICA IVIĆA MARINA (Sužan, 1950), živi u Šilu, radila 22 god. na mostu, sada je s kćerkom privatni autoprevoznik
IVAN KIRINČIĆ nad. IVIĆ MARIN (Tribulje, 1945), mehaničar u mirovini;
DRAžEN DUNATO (Rijeka, 1972), živi u Šilu, brodograđevni tehničar, sopac sopel, VESNIN sin
26. Razni uvodni razgovori, njihov zbor bio sada u Rimu;
27. PREDSTAVLJANJE PJEVAČICA I PJEVAČA
28. O mladim djevojčicama koje je Vesna naučila za 10 dan kantat Vapor mi se ispod Kimna kreće, za Festival krčkog folklora;
29. O dogovorima, rođendanima;
30. Vesna vodi folklornu grupu "Ive Jelenović" iz Dobrinja, tri grupe vodi od 2002.
o obavezama vezanim uz taj posao, o nastupima;
31. O "mišanju" govora, naučili su govorit sokako; samo Šilo od Dobrinjštine govori "ča", Polje ima svoj način govora, ali isto na "čo", drugi svi "čo";
32. Vapor mi se ispod Klimna krećene, V + M, OK
ode moje mirisavo cvijećene. V + I, OK
Meni mala maramicu vezene, V + M, OK
navezla mi ime i prezimene. V + I, OK
Mala moja, da se dičim njimime. V + M + potiho I, u redu
Kod nekih se melostrof malo se bune u tekstu (u dodatku ne)
33. Kad sam bil k rivici portu - pričaju o pjesmi, V: "to je našega nonića", to je bašćanska, ali mi smo i po rodu od Baške, materin otac je bil Barbalić";
34. Vesna pripovjeda kako rijetko kantaju doma; Ivić govori o kumpaniji lovaca, koja nakon lova kanta; Ivić je s dedom kantal svako veče; Ivićeva djeca neće kantat, ne kanta on š njima;
35. Kad san bil k rivici portu nesritinome SVI, V - prvi glas, ostali drugi; OK+
10 melostrofa, frmentun = kukuruz, nepoznata, zanimljiva pjesma
Dražen ima kasetu od nonića, PITATI
36. Omišajske ribarije, V (prvi gl) + M + I (drugi glas), OK
dubašljanske pravdurije....
2 melostrofe, nepoznata, zanimljiva pjesma, tumačenje stihova;
37. Visoko znači viši ton, ne glasnije.
38. Gori u planini V + I + M potiho, OK
Marija tu i tamo komentira tijekom izvedbe
dve kitice, koje se dalje pjesme mogu nadovezivati
39. Ke su ono dvi jabuke V + M, OK
ke ti je majka danajninala
pjesma s mnogo umetaka, meni nepoznata, 4 melostrofe, snimljeno na CD-u;
ovu pjesmu njihov stric u Americi naučio, iz nje donio;
40. Vesna ima kasetu snimljenu 1934. (presnimljeno s poče na kojoj njihovi stari kantaju); Pijerina je istrijanska, to je otac od Pule prinesal; Ive uspoređuje načine pjevanja po Dobrinjštini nekada i danas;
41 O teškoj izvedbi pjesme U Dobrinju milo zvoni zvone
42. O kaseti iz 1934. na kojoj je njihov stari kantal s još jednim iz Hlape.
O načinu pjevanja - ko da plivaju ti glasi su. To su mili /glasi,, milo.
43. Pijerina, lipa bjondo moninoja V + M, za 4
2 melostrofe, u sredini druge melostrofe se Ivić tiho priključuje
I: Brže, malo brže kantajte. To je jako rastegnjeno. (Nagovaraju Ivića da kanta s Vesnom). I: Ne moren ja tako kantat na dogo.
44. Pijerina, lipa bjondo moninoja V + I
pokušaj
(Kod Pijerina) Ivić oponaša kako one "redu zdolu, a tu se mora zadržat glas".
45. Pijerina, lipa bjondo moninoja V + I + M, OK osim početka
Ivić se lovi u početku
- 2 melostrofe; izvedba bez refrena oja nena...;
46. Sedam, sedam sata i sedam soldata V + M, OK
sedam, sedam, sata, eto ga na vrata.
3 melostrofe
47. Kimna (Kivna?) selo i Hlapa V + I + M, OK
4 melostrofe
Marija se tu i tamo zabuni u riječima. I: "To je hlaparska nota."
48. Dogovaraju se da kantaju U Dobrinju... I: "Meni ov glas sada ni moj glas, pa zato me muči. Ja moran počet prvi, onda moran počet više, a ti onda mene moraš ćapat." V: "Provaj."
U Dobrinju milo zvonini zvone, ma, I + V, OK
komentari o načinu pjevanja
Položte ga pred vrata jonod crikve, ma, V + I, OK, M potiho
položte ga pred vrata jod crinikve,
položte ga pred vrata jonod crikve, ma, M počinje kantat oktavu niže
da poljubin svoga dragog linice.
diktiranje teksta, govorim kako je M. malo s njima kantala, pa malo otišla za oktavu niže, govori da ne zna baš tu notu, pa tako...;
O različitim načinima izvedbe ove pjesme.
Pjesma U Dobrinju počinje sa stihovim Procvale su rože i fijole. Nikada se nije kantalo [započinjalo s] U Dobrinju milo zvoni zvone.
Procvale su rože ini fijole, ma... V + I, OK
I onda se nastavi U Dobrinju...
49. Nagovaraju Dražena da kanta, neće. Prisjećaju se riječi pjesme Cviće moje...
Cviće moje, ajme, cviće moje, V + I, OK, dok počinju M se još smije
2 melostrofe; dalje I. ne želi dalje kantat jer je lascivna pjesma;
50. Opet nagovaramo Dražena da kanta. I: Pa daj ovu. Cviće moje ti je isto lohka nota.
51. Cviće mi polje pokrilo V + I, ne znaju, M + V, pokušaj
52. Tamo doli:/ jedna kuća mala V + D, za 4
3 melostrofe pridružuje se Ive
Šešir mali... V + I, + u drugom dijelu M
Spod šešira.... V + I
ukupno 5 melostrofa, tumačenje teksta
Dražen kritizira način njihove izvedbe; govore kako bi pjesmu trebalo kantat.
53. Lipo nan je u Francuskoj bilo V + I, proba
To su kantali zarobljenici (njegov ded) u Francuskoj; izmislili su besede;
To je nota ka minja notu. Va njoj se dva puta minja nota. I u Tamo doli se dva puta minja nota, samo ča vi to ne obrnete.
54. Oj, Slavonijo, zemljo plemenita, V + I + M, polukantaju, nisu sigurni
Slavonijo, rožace, moj, zemljo plemenita.
U tebi je crkva kamenita,
u tebi je, rožace moj, crkva kamenita.
KRATKI PREKID
nastavak pjesme (nije od početka snimljeno);
diktiraju stihove, šaljiva;
55. Ive:/ kosi, za kuću livadu V + I + M, polukantaju
Marija nešto priča dok oni kantaju; samo dio snimljen.
TRAJANJE: 2H 07M
* Detaljnije usp. Ruža Bonifačić: Tradicijsko pjevanje i kazivanja s otoka Krka: Područja Dobrinjštine i Šotoventa, Zagreb 2007., IEF rkp. 1909.