Institut za etnologiju i folkloristiku - Zagreb
F O N O T E K A
BROJ VRPCE SNIMILI RKP. ZBIRKA 1909 DAT walkman
3452 Ruža Bonifačić i Damir Kremenić
RED BR. PODATAK O SNIMKU PJEVAČ, KAZIVAČ VRIJEME I MJESTO SN.
TRADICIJSKA VOKALNA GLAZBA OTOKA KRKA*
DOBRINJ, 15.10.2006. MARIJA (MARICA) FUGOŠIĆ rođ. JAKOMINIĆ nad. KUNDICA, (Pariz, 1927), majka iz Gostinjca, otac iz
Sv. Vida, udala se u Dobrinj
NEVENKA URAVIĆ, rođ. TRUBIĆ nad. NADALIĆEVA (Gostinjac, 1930.)
IVAN (IVE) PAVAČIĆ nad. po ocu JECALIĆEV (JECALIĆ) (Gostinjac, 1936), po majci ŠIMIĆ
1. PREDSTAVLJANJE MARIJE (kant'ur, kantur'ica, sop'oc);
2. PREDSTAVLJANJE NEVENKE: sva braća i sestre njezina oca bili kanturi, otac plus toga bio poznati sopoc (Vinko Trubić Nadalić);
3. O Nevenkinom ocu - Vinku Trubiću;
4. PREDSTAVLJANJE IVA
5. Pavačić sastavio popis od jedno 60-ak pjesama koje bi mogli zakantat (Kamo reš divojko- tri note), I ja bih vesel bil - pirna, zajednička, Nevenka ne zna da li će moć kantat s Maricom, jer imaju iste glasi, da je Dušica - da; Nevenka nikad prvi glas ne kanta;
6. Pero orihovo (dilema: da li da kantaju "kraj Dobrinja", ili "kraj Zagreba grada", potonje oduvijek, obrnuli na "kraj Dobrinja grada"), dosta rasprostranjena pjesma (Kremenić tvrdio [ne pri snimanju] da je kornićarska pjesma);
Peroj jorihovo Ive (1gl) + Nevenka, OK
tri kitice, dalje riječi;
7. Kamo (g)reš, divojko - tri varijante, Pavačić priča o tome koja bi bila najstarija varijanta - ona koja ima najmanje (tri) tona, druga ide u četiri tona, a treća - u svih šest, ljudi su dodavali kako im se sviđalo;
a) najstarija - "stalno doli" - Pavačić daje uputu Mariji
Kamo (g)reš, divojko - Marija ne zna najstariju
b) Kamo (g)reš, divojko Ive + Marija, OK
komentari, kantaju drugu melostrofu;
c) Lipje kamižoti - na drugu notu Ive + Nevenka, OK
komentari o tekstu, zabunili se u riječima;
d) Kamo reš, divojko _ treća varijanta Ive + Nevenka, OK
ona je "stalno gori"
e) Kamo reš, divojko - prva varijanta Ive + Nevenka, OK
8. a) Kad se je kćerčica Ive + Marija, OK
Ona je pitala - u nižoj intonaciji jer Marija ne more tako visoko isti, OK+
tekst diktiraju, Pavačić o razlici u kantu, potiho kanta Nevenki
b) Blagoslovi majko, biloj ruho moje Ive + Nevenka
(presječu na jednom dijelu, kako kažu "kratko, ne rastežeš");
9. Koja je razlika između rijači kantali i kantivali;
10. Lipo mi poje tica kos svo troje u početku, dok Ive počinje kantat Marija još nešto komentira, dalje OK (samo Ive + Marija, OK), kanta se i "na toj šuškici zelenoj" (kad grančica pade dole pa šuška)
Nije ni jono tica kos Ive + Marija, OK
(nije ni ono = ni ne ono)
11. Što znači visina? Je li to jačina ili visina tona? Visina tona. Marija priča o slaganju u kantu s drugima. Komentari o današnjem lijepom pjevanju u crkvi.
12. Marija i Ive se dogovaraju što će Marija kantat z Dušicom (sestrom, kada ozdravi): Slavuj viče, Partili smo z Riki bila grada, Mala moja, napoj konjića mog;
13. Popuhnul je tihi vetar Ive + Marica, solidno (za 4)
dalje Ive diktira riječi, o črnom Moru kao simbolu Rijeke (pjesmu izbacili iz glazbenog odgoja u školi, jer da je to rasistička pjesma, Moro - crnac; nije istina; Ivić Turčić iz Sv. Vida je bio morast - črn, škur; (Što to znači "črni Moro"?) Ive: Ona je bila bjonda, a on je bil črni, neće črnoga, ma ne crnca; morast je crni, tamniji, škuriji; potupno krivo tumačenje - izbacili iz početnice.
14. I ja bin vesel bil (Veselo, veselo) svo troje, Ive 1. glas,, Marija i Nevenka, - 2., za 4 (pomalo školski, prepolagan tempo)
o "i-hu-haj", koji nisu karakteristični (po mome) za krčki kanat
pojašnjenje nekih stihova;
15. O pjesmi Jur su mi zvezdice (izgovaram s umetcima), oni imaju bez umetaka; Ive potiho kanta - "imamo ravno sve, čisti tekst";
16. Paval je Janu na pir zval Ive + Marija, za 4
(umetci: zvanal, na pir tvonoj; (2 kitice), dalje diktiranje teksta;
17. O pjesmi Stani, Janko i umetcima: Gabonjari imaju samo jedan ni, a mi dva (pininitan)
Stani, Janko, da te ne što pininitam Ive + Nevenka, OK+
Čim ti svoje sokolove hraninaniš
Biser trunim, sokolove hraninanim
dalje stihovi zadnje kitice;
18. O Gabonjarima koji malo naginju Dubašnici, u nošnji - crvene facoli; i u kantu imaju malo; Ive polupjeva Stani Janko da te nešto pinitam - kako Gabonjari kantaju
19. O nošnji, Marija kritizira Krasane - djevojačka, udovička i ženidbena bila...
20. Pitam ih iz Štefanićeve "Dobrinjske pjesmarice", većinu ne znaju, Nevenka: To su sve dubašljanske, Šime je to kantival, polupjeva;
21. Sunce gre na zapad svo troje, za 3/4, "to je dubašljanska nota"
pokušavaju se sjetiti teksta
22. Dalje ih prisjećam tekstova - Kuntrado široka, vele si mi duga; Marija: To znam besedi, ali to se sakakovu notu more, ča ne? Ovo ni posebna nota.
23. Nagnulono se drivce jorihonovo pokušavaju nekoliko puta Marija i Nevenka (Marija ne more prvi, a Nevenka nikada ne kanta prvi)
Nagnulono se drivce jorihonovo Ive + Nevenka, solidno
(Nevenka stavlja no, Ive ne),
Na prelinipo lišce junakonovo, ljubo mojnojaj
ne sjećaju se teksta dalje, o umetcima u zbirci "U Dobrinju" (Ive ih ponekad piše, ponekad ne); (Da li misle da su ove pjesme s umetcima starije?) Ive odgovara da jesu, da su Dobrinjci puno pjesama imali s umetcima, "u Šilu ćeš ih imati po četiri (umetaka)" - Vesna i Marijica;
24. Nevenka priča o njezinim starijim rođakinjama koje su kantale pjesmu Zapuhnula bura priko reda koju ona nikad nije čula; Marija priča štorijicu o puhanju bure u Senju;
25. Sinoć Ive iz Novoga došal - o pjesmi, pirna, ista nota Lipo se je društvo sastalo i Da bi Bog dal da nedilja projde, da moj dragi mimo moga dvora projde
Sinoć Ive, ajme, sinoć Ive iz Novoga došal svo troje, za 3/4 (malo prepolagano)
(5 melostrofa), dalje diktiraju stihove; ista nota i Hvalila se lipa Jele mlada da ona ima lipoga frajara; pitam o nekim nejasnim završecima u stihovima;
26. Kažu tarankat (nema termina tarankavica), "ćemo zatarankat"
Lipo, lipo nan je, lipče bit ne more Ive + Marija tarankaju, OK
27. Marija: "Znaš ja sam vječito tarankala, ja i Dušica tvojega oca (Nevenki) sopeli... po njegovoj tarankadi. Onako uvijat, baš ko na sopelu"; N: Kako je sopo, tako je i taranka. M: Ali ja sada se ne bin usudila, ja ne bin znala bez drugog, bez kumpanije.
28. Što znači uvijat? (Ukrašavati.)
29. Nananana.. Ive + Marija, OK+, tarankanje
Divojka je ruže zalivala
Hvalim ih; Marija: "Ma tribi zdurat."
30. M: Ali nje otac je jednu (Nevenka se ubacuje: tarank'adu tarank'a) polku. Ive: To su tarankanje za polku. M: Za polku. Nismo mogli mi prestat, mi smo to sve znali. Ive: To je bila ona najpoznatija;
31. Naj, raj, nantararaj... Ive + Marija tarnkaju, OK
(tarankanje bez riječi, polka)
32. Tananaj... Ive + Marija tarankaju, OK+
(tarankanje bez riječi, polka)
33. Nevenka priča kako je njezin otac patio što brat nima sluha, a ona kao žena ni mogla sost;
34. O Ivu Jelenoviću, kako joj je držao govor na piru, ali strogo po domaću. Svi ovi drugi su se pretendili govor, ali književno. Ive: On (Jelenović) je zapisal: "Za žensku nisu sopeli, kako ni za koludricu maša." Kada je koludrica mašila?
35. Nevenka - šaljiva izreka.
36. A kako danas gledate na ove male sopčice? Danas je to drukčije. Detaljnije...
37. Šetala se lipa.. Marija + Nevenka, pokušavaju nekoliko puta kantat, Ive: Jednaki glasi, pa se ti misli. (unisono kantaju, tu i tamo se razdvoje);
38. "Gradari" i "vonjskari". Marija i Ive pričaju o tome. Marija priča o pjevačkom crkvenom društvu, o dobrim pjevačima. Čak ni ministranti nisu bili izvana. O 40 mladića u Dobrinju (samo iz grada). Danas ima Dobrinj ispod stotinjak stanovnika. O pokopima i krštenjima. Svi redu ća. Sad su vikendice, kupuju vonjskari, i Austrijanci.
39. Nevenka: Kad smo bili v Riki onda su (za nas) govoreli Boduli. Mene to ne smeta. Ja san čistokrvna Bodulka.
40. O pjesmi Šetala se lipa Jane svitle kamare - je li Jane ili Ane;
Šetala se lipa Jane svitle kamare Ive + Nevenka, za 4
(dvvije melostrofe)
(Nevenka kašlje pa joj Marija govori da ...zgubiš glas. Ja: Jako glasno pjevate. Ive: Da, sa pol glasa bi bilo isto dobro.)
Nevenka diktira daljnje stihove;
41. Ive o načinu pjevanja (grleno);
Nevenka govori da ide na pir 11.11 (sin od Ivana Kirinčića). O kantu na piru.
Govore o Ivanu (Iviću) Kirinčiću koji je puno kantal s Brankom Pavačićem, ali potonjem je pred leto dan umrla žena i od tada ne želi kantat.;
42. Kivna selo i Hlapa Ive sam kanta početak
dalje malo diktira stihove, o starosti pjesme - 80-100 let nazad, za vrijeme stare Austrije;
43. Ive govori o 50 godišnjici mature, kada su bili na Košljunu i kantali da su Puntari pitali "Kadi je mlada?"
Dalje o povučenosti Branka Pvačića; o operaciji Ivića Kirnčića;
44. Marija govori o svom glasu i o slaganju s drugim pjevačima/pjevačicama.
Komentiraju kako su kantali unutar crkvenog zbora na Korniću. Komentiraju kako su danas u crkvi kantali, žena je bilo manje.
45. Budi hvajeno po sve vrime Isusa i Marije i Josipa slavno ime svo troje
- na kraju melostrofe Nevenka govori: Ovo vam je to zavijanje /kod/ "slavno ime".
Ive: Moreš to reći i vrlo jednostavno - polupjeva slavno ime, ali slavno ime (s prohodnim tonovima)
Kanta se u crkvi za vele blagdane, baš starinska nota;
Marija: Ali je to jako zahtjevno. Mora se ćapat glas... zavijat jako.
46. O liturgiji na staroslavenskom (Dobrinj), na starohrvatskom (Poljica i Sužan prije);
47. Oče naš, iže jesi na nebese svo troje, jednoglasno
(na staroslavneskom, ali melodija nova - koralna)
48. Govore kako će se to zgubit, kako nema mladih. O dobrinjskom zboru "Zvon", vodi Ivo Frleta. Sve je temperirano. Ne osjećaju potrebu da se priključe ckrvenom.
To je "Ivo Jurjević" u Dobrinju. O Katici Ilijić i sestri kako su lipo kantale.
49. Veličat svo troje, 2-glasno, nije od početka snimlj.
samo kratko, Mariji ljepša omišljanska Veličat ; dalje usporedbe pjevanja u Omišlju i u Dobrinju u crkvi;
50. O učenju u mladosti, od malih nogu i kasnije;
51. Smi, smi, smiljaniću Ive + Nevenka + Marija (tiho se čuje), OK
pirna pjesma (napjev Veselo, veselo)o pripjevu ihu-hu - znak radosti (meni ne odgovara uz bodulske pjesme);
52. Nevenka priča o pirovima pred 30-ak godina.
TRAJANJE: 2H 07M 24S
* Detaljnije usp. Ruža Bonifačić: Tradicijsko pjevanje i kazivanja s otoka Krka: Područja Dobrinjštine i Šotoventa, Zagreb 2007., IEF rkp. 1909.