Institut za etnologiju i folkloristiku - Zagreb*
F O N O T E K A
___________________________________________________________________________
BROJ VRPCE SNIMILI RKP. ZBIRKA DAT walkman
2866 Ruža Bonifačić i Damir Kremenić
___________________________________________________________________________
RED BR. PODATAK O SNIMKU PJEVAČ, KAZIVAČ VRIJEME I MJESTO SN. ________________________________________________________________
TRADICIJSKO PJEVANJE I KAZIVANJA NA OTOKU KRKU
PINEZIĆI (Šotovento) gostiona SOPILE 10.10.1997.
IVE KOSIĆ KOSAR, živi u Pinezići, predsjednik "Udruženja sopaca otoka Krka", jedan od najboljih sopaca na Krku, vlasnik gostione SOPILE
IVAN MOROžIN JOVO (1935.) r. u Pinezićima,
otac iz P, mat iz sela Picik, oženjen u Dubašnici
JOSIP MRAKOVČIĆ PIPIĆ
1. O Polki od staroga Venca, o starom Peru Morožin, dobar kantadur je bil
2. O pjevanju u Cresu, o Orlecu, Valunu; o sviračima miha
3. Pisma od fažola, samo na polku, od staroga Pera polku
4. Pravit ću vam štoriju od fažola Josip + Ivan, Ive ponekad potiho
(ni štimung, daj živo, ovo nije polka, ovo je više nabrajanje)
5. Teško kad ti ... nastavljaju istu pjesmu, sva trojica (drugačiji napjev)
6. Prisjećaju se na polku staroga Pera
7. Pravit ću vam pismu od fažola sva trojica (zapravo tarankanje)
početak nesiguran, dijelovi nesigurni, ne znaju svi riječi, ali ima jako dobrih dijelova, objašnjavanje stihova
8. Ča šinjora, ti voglio fažoli isti (nastavak)
nemaju zapisanu pjesmu, zapisat će
9. Vapor mi se ispod Senja kreće Ive + Ivan, povremeno i Josip OK +
"po melosu koji ova nota traži, on vuče na jednu malo notu koja nije ova nota, ova nota je potekla iz Senja u stvari, Dobrinjci su ju prvi kantali"
________________________________________________________
POLJICA (Šotovento) 10.10.1997.
1 - NIKOLA BAJČIĆ, (1945) iz Bajčića, živi u Poljicama, nadimak MIKIĆ PEK
2 - ANICA BAJČIĆ r. KOSIĆ (1951) r. u P, živi u P., nad. BUČULI, supruga od Nikole
3 - MARIJA BAJČIĆ r. TOIĆ (1945), n. TOIĆ, TOIKA
4 - KUZMA BAJČIĆ nad. GAŠPOVIĆI (1941) r. u BAJČIĆIMA, živio u Rijeci i Opatiji, vratili se u Bajčiće, sopac, svira mih, tamburu dvožicu, dvojkinje, izrađuje sopele, suprug od Marije
5 - IVE BAJČIĆ , brat Kuzme i Nikole
6 - DANA (DANICA) BAJČIĆ, supruga od Iva
7 - IVAN KRALJIĆ, r. u Lakmartinu, živi u Korniću
10. Predstavljanje pjevača/ica
11. Aničin stric ispjevao pjesmu Danas pismo ugodi svakome , živio u Čileu
12. O sviranju na mihu, sopi istrijanske polke, "ča čujem na uho ona" - na sopile, na mih može istrijanski balun, more i ova naše (ima dodatak od njih, ono duplo), pokojni Krajan je svirao mih (nabavio na Cresu), Kuzmi nepoznato da se mih svirao ovdje.... Kuzma i Ive
(sele se na druga mjesta da bi bili jedan pored drugog do kantaju)
13. Mare mažurano Nikola + Anica
malo se sa strane čuju šumovi i kašalj, inače vrlo lijepo; ne znaju dalje riječi (nema)
14. Nevestice mlanada isti, lijepo
kratki šum od škljocanja fotoaparata, dalje - kratko kazivanje teksta, razlike
"ima toga za produžit kolkogod hoćeš", o pjesmi Oj Jelenje, visoka planino, koja je npr. vrlo duga
15. O kantanju Anice, Dane i Marije, problemi, slaganje, "moremo provat, samo moraš vodit"
16. Svi se venci vene Anica + Marija vrlo lijepo OK +
komentari o pjevanju, vrsti glasova, pohvale
17. O mladima koji ne znaju kantat po staru, razlikama u pjevača
18. "Retko se kad spravimo, kad je neki pir", o piru danas - muziki i sopelama "ćapa vas volja da malo zakantate, a opet ovisi koliko je kanturi ili tancaduri ki se žene...."
19. Danas pismo ugodi svakome Dana čita što je netom zapisala
jučer su je Iva i Dana meni tarankali meni
20. Cviće mi polje spokriloj, spokriloj Nikola + Anica
dalje diktiranje teksta
21. Pitanje o vlaškom govoru, Oče naš, teta Kate Bajčić iz Kapovci i teta Kosip Marija u Poljica bi to znale (snimili smo Katu dva dana kasnije)
22. Kod bdijenja nad mrtvacem se molila krunica, letanije i na kraju se moli Pjevajmo, braćo kršćani, to se moli dokle je na škrinju i Zlatna krunica od Majke Božje, na sprovodu se moli, misa, sprovod, odriješenje na groblju; muški idu prvi, žene iza, one mole; pop svako malo vrimena kanta
23. Dan od gnjeva, neki put se molilo kada je čovjek bio na škrinji, mjesto Pjevajmo braćo kršćani (neki polupjevaju dok drugi govore) ne sjećaju se puno riječi, od 04926 nastavljaju , molitva koja se kantala; u Skrbčić se još to pjeva zadnju večer - Marija Pirina je to molila, vidjeti tekst u popa - sumnjaju da li je Dan od gnjiva - O Marija, Božja mati
25. O procesijama, na Telovo je četire evanjela, male u bijelom, ispred popa cvijeće i kuš, kanta se Zdravo tilo Isusovo, 2 kitice žene, 2 kitice muži zi sopelom na Srce Isusovo sa slikom gredu, 4 divojke u nar nošnji (8 dan posle Telova u petak), pjeva se krunica i litanije Srca Isusova, Marija bila kao djevojka u društvu, imaju glavaricu-ravnateljicu
26. Zdravo tjelo Isusovo Ive + Kuzma
povremeni komentari uz pjevanje, od 3. kitice pridružuju se Dana i Marija
27. Zlatna krunica srca Isusova - Slatko srce moga Isusa
naizmjenično kantaju Dana + Marija, a onda Kuzma + Ive + Nikola
OK +, vrlo lijepo, "to je jedan deset (desetina), to se još kanta pet, u crikvu uvek kantamo to"
28. Pjevajmo, braćo kršćani, na Srce Isusovo se obavezno svako leto kanta, neki put se svaku prvu nedilju u mise, ovu Srca Isusova i Pjevajmo
29. Pjevajmo, braćo kršćani naizmjenično Dana + Marija, a onda svih 5
bez smetnji osim kratkog komentara i kucanja sata, zatvaranja vrata
vrlo lijepo i sigurno OK +
30. Svetite se, pećine svi OK +
31. Tebe Boga hvalimo kantalo se samo 2-3 kitice, pop počne, muški nastave (koji su u pjevačkom zboru), kod njih se pjeva Pučka misa (po domaće)
32. Za Vazam (Uskrs) pjevaju Gospin plač (Dana + Ive pjevali 1 kiticu jučer)
33. Gorko plače gospa draga (Gospin plač) naizmjenično Dana+Marija, pa Ive+Kuzma+Nikola šumovi pored, malo nesigurni, mijenjaju tempo, ali pretežno OK
34. Na Veliki petak je procesija okolo sela, stavlja se bale od petrolja, okolo stavljaju po ulicama i na zvonik, Puče moj se u procesiji kanta
35. Puče moj, što učinih tebi muški jači, žene tiše prate
nisu baš složni, neki čini se nisu sigurni u melodiji
36. U Poljica je crkva Sv. Kuzma i Damijan, oni su zaštitnici na 26.9. , na Kuzmanju su imali proslavu 500 let, 5 sela pripadaju - Poljica, Bajčić, Nenadić, Brusić i žgaljić, te i Kapovci (spada u Brozići), svečana maša bude
37. Poslan bi anjel Gabrijel - Dana čula od babe i matere da se kantalo va vrime Korizme, nepoznata im melodija
38. Za misec dan će biti pir njihovog sina, pozvat će nas
39. O tarankanju , dogovaraju se, možda
40. Dva su grada lipo sagrajenena Dana+Marija
šum od flaše i čaše, te škljocanja fotoaparata u početku, dalje fino OK +
od 2. kitice Kuzma+Ive, 3. - žene, 4. - muškarci, "Drugu notu si obrnúl" (od 4. kitice),
dalje diktiraju tekst
41. PRESLUŠAVANJE KASETE S PJESMAMA I VARIJANTAMA S OTOKA KRKA, odgovaranje na pitanja - od kuda bi bila varijanta, po čemu, kako se slažu pjevači
Cviće mi polje sprekrilo (Punat)
42. Cviće mi polje spokriloj, spokriloj Kuzma + Ive
("svaki svoj naglasak ima, kako govoriš tako kantaš"), dalji komentari o pjevanju
43. Zač su zvali Punat Aleksandrovo, zašto se zvalo sve to šžto je sada more, da je polje, Kuzma priča, Ča je more povezuju s puntarskom uvalom, pripovjedaju legendu o dva brata
44. NASTAVAK SLUŠANJA KASETE (Vrbnik)
o Vrbančanima - Kuzma, usporedbe svirke sopila (dalje malo prazno)
45. Nastavak preslušavanja (Vrbnik - žene, Baška
Ivan Kraljić i Kuzma najviše komentiraju, pričaju o Garici, spominju Stanka s bratom koji su u Veji (Ivana Zajca, imaju čistionu) kao dobrog kantadura
46. Preslušavanje i komentari - Punat, 1955.
47. Preslušavanje i komentari - Kada se je hćerčica (Punat, Vrbnik), o Čubraniću i Primorcu, sopcima; (Punat, 1955.)
48. Kad se je hćerčica Dana + Marija + Kuzma + Ive
"glasi ne moremo složit", nesigurni, ne mogu se složiti
49. Kad se je hćerčica Kuzma+Ive, Marija se pridružuje
komentari uz pjevanje, Kuzma i Ive nastavljaju, vrlo dobro OK
50. O sviranju ove pjesme u sopile, slično ovako kantaju Dobrinjci, malo razlike u natezanju "da smo to zakantali na sopele", nekad se je više u sopele kantalo,
51. O sopcima koji su iz istog mjesta, treba naštimavati, Kuzma i Ivan kako se slažu...
kako je nekad bilo kada ni bilo mužike
* Istraživanje i snimanje sufinanciralo je poglavarstvo grada Krka.