Institut za etnologiju i folkloristiku - Zagreb*
F O N O T E K A
_______________________________________________________________________________
BROJ VRPCE SNIMILI RKP. ZBIRKA DAT walkman
2862 Ruža Bonifačić i Damir Kremenić
_______________________________________________________________________________
RED BR. PODATAK O SNIMKU PJEVAČ, KAZIVAČ VRIJEME I MJESTO SN.
____________________________________________________________________
TRADICIJSKO PJEVANJE I KAZIVANJA NA OTOKU KRKU
MILOHNIĆI (Šotovento) 8.10.1997.
PAVO MILOHNIĆ
MARIJA GALOVIĆ udata PETROVIĆ (1940)
domaćica, zemljoradnik, živi u Milohnićima
MARIJA MILOHNIĆ KULENČIKA (1928) r. i živi u
Milohnić, ima ovce i domaćica
IVAN PETROVIĆ n. PETRINA (1033) u Milohnićima rođen, roditelji zi M, muž od Marije G.
1. Pavo nabraja talentiranije pjevače po mjestima u Šotoventu
2. predstavljanje Damira i mene
3. Marija Petrović se sjeća svojeg djetinjstva, kada je učila pjevati; razlikuje sopele od muzike (gitare, violine itd), o Jivi koji je svirao tamburicu, Jive i Pave bili na radiju, o odlasku u školu, "najviše se pjevalo po staro", gradske tu i tamo,
4. 58-59. su počeli raditi radija na baterije, pa se pjevalo uz radio pjesme nove, 68. došla struja; harmoniku ovuda nije čula, po Krku da, Kulenčika je starija, bolje se sjeća; sopile, tamburice, dvojkinje, mih se nije svirao; Pipić Bujić je plovio i on je prvi tamburicu nosio, ali već je Jive svirao (Kulenčić), lipše od Pava svira, Pave svira gitaru
5. MARIJA MILOHNIĆ se predstavlja, pridjevak Kulenčika, o njezinu bavljenju s ovcama
6. kako je Marija učila pjevati - ovo naše po starinsko, po našu, sada se to malo, jako retko, "sada vam više to ne gre jako, bi ljudi rekli da smo pijani ali munjeni"
7. 1948. je bilo 218 ljudi, a sada ima 80, od toga 70 % preko 60 g.
8. Marija o pjevanju s muškim pjevačima, dosta je puno pjevala s Jivom Pavom Milohnić malo skogu da nije mogla složit, nastupala na Festivalu krčkog folklora u Malinskoj,kantala je i plesala, 2-3 puta bila na festivalu negdje 50-6-ih
9. o kantanju uz tamburicu, svake nedilje negda, kad je bila mlada; ženu nisu nikad čuli da je svirala sopile ili tamburicu; sad su počele ove mlade, Istre, Kras, mišljenje o tome, mišljenje Pava o ženama sviračima
10. o zabavama samo pod sopele, nekada se popunjavalo harmonikuom, danas redovno sastav i sopele pratnja u crikvu, svako toliko se baci neka polka, inače sastav (muzika) svira Ive Kosić stalno angažiran, 80% ljudi, ako je domaći pir, zovu sopele i glazbu
11. o Vlasima, vlaškom jeziku, nikad nisu čuli, ni od deda niti od oca, gánat - govoriti
12. Za 26.9. bila velika fešta u Poljicama, za kuzmanju, tiskan prospekt na kome je Oče naš na rumunjskom, Pave čuo da Rumuna ima u Malinskoj, da su se tu zadržali, prezimena....
13. o Malinskoj koja nije starina, sela u Šotoventu daleko starija, koliko su stara (700- 800 g), o Glavotoku kadi je bila štamparija pred 800 g, kad su Mlečani brodom dolazili napadati.... fratri su preko noći dolazili u Milohnići u područje zvano Stari Mostir još od davnina (jedan blok kuća najstariji, na sred sela kadi je šterna iz 1895. gdje se čitavo selo snabdjevalo vodom)) jer su se bojali Mlečana, po tome Pave zaključuje da selo ima 800 godina; o sucu Bujiću koji je u Krku bio pred 200-300 g, i sada su još njegove kuće tu
14. o pločama, natpisima na starijim kućama, starijim kućama
15. o Glavotoku, groblje bilo na Krševani
16. o satu ručanja, doručku, dizanju, o siru krčkom i paškom, o ovcama, prascima, kokošama
17. o mesopustu, babine, kada se ide naokolo, daju se jaja, vina, kolači - fritule, dođe se doli, malo zapjeva, komedijá se, Damir bio u babine 89.; o grdom oblačenju ; sad se počelo malo više modernizirati pa bi sada neki u ribara, lovca...; lijepe maškare - "to je bilo puno lipo", kamižoti - belo platno, košulja gori, facoli crveni i šareni za vrat - dio nošnje, na glavu šešir pa bi ga se pokrli s facolom;
18. Predstavljanje MARIJE GALOVIĆ ud. PETROVIĆ, r. i živi u Milohnić (1940), mat iz Milohnić, otac iz Brzac, škole (6 razreda), domaćica, zemljoradnik, s ovcama,"ovce su moje a matika od muža", nastupala u Novom Vinodolskom, samo ples; o školovanju malome, usporedba sa sestrama koje su više školovane, njezini brat (u Australiji) i sestra (u Rijeci) - svi pjevači
19. o pjevanju na Glavotoku uz pratnju orgulja, za mašu
20. Kud san svojoj dragoj dolazijo Marija G. + Marija M.
kašalj ometa, nastavak OK, lijepo se slažu
21. pjesme za pir, o mantinjadi, ne znaju da se kantala, mantinjadu su sopíli
22. Kad se je hćerčica, Marija G. govori stihove; nevesticu se sipalo z črnicu, prije zi šenicu, sada s rižom; Anica, kći od Marije Galove, dela u butigi, sipalo se i govorilo dosta dugo, sipalo se kada nevestica gre ća; kada vanka gre nevestica peljaju otac i mat peljaju do portuna, onda ga na cesti predaju kumi, onda ga kumi zemu i gredu š njim do nevestice, i onda gredu oni u crikvu, kada se završi pleše se na palcu, navečer dođe mlada doma, kako se oprostiti, kada ide opet od dome ća kako na vičeru, onda se na portun sidne
23. Dobar večer, mila svaća Marija Galović se prisjeća stihova koji se govore nevestici
24. Kad se je hćerčica :/ od majke dilila Marija G + Marija M.
Pave potiho nešto govori, dalje malo ometa škljocanje fotoaparata, inače OK
25. Kad se je hćerčica :/ od majke dilila Marija G. + Pave + Marija M.
nisu baš sasvim složni, kad muški i ženska pjeva pretežno je uvijek ženska prvi glas, o pjevanju tanko, debelo, na veli glas (jako), kako ćapat, vavek sprida (1. glas),
26. o napitnici - prija mantinjade se gre naokolo, ma ono se više gocori, kumpar od sopci govore Ovo je jedna mala mantinjada..., ništa se nije kantalo, nepoznato im Napij mi se...na tebi je sada red; ča se kantalo na piru; može i jedni počnu jednu kiticu, pa drugi par nastave, pa zna treći (kao neka konkurencija)
27. Spotpuhnul je - starinska pjesma, jako se retko ovdeka kanta; o mladima koji se smiju kada stariji kantaju, 21.11, stara fešta na Gospi od zdravlja, nemaju posebnu notu za tu feštu
28. Spotpuhnul je tihi vetar Marija M. + Pave + Marija G.
osrednje, više ih pjeva pa se ne slažu najbolje; od druge kitice samo dvije Marije, puno bolje, bez smetnji, diktiranje stihova OK
29. Oj turne moj, turne moj Marija M. + Marija G.
vrlo lijepo, bez smetnji OK +, dalje diktiranje stihova
jako je dugačka pa se najviše tri-četiri /otpjeva/ jer bi bila zamorna
ovo je najviše omišaljkska pjesma, vezana uz Frankopana; Pave - o Omišljanjkama kako pjevaju - malo dotjerano (malo ko i klapske pjesme), o kantanju Vrbniče nad morem, više ne kantaju kako se nekad
30. Vrbniče nad moren novije - Pave - samo početak, po staru jedna teška nota bila, ne znaju, tu se malo ređe kanta, tu se dosta kantalo Šetala se Jelica i Ive, U Dobrinju milo zvoni zvone iako nije iz ovih krajeva ("ki zna lipo zakantat tomu se kapa skida")
31. U Dobrinju milo zvoni zvone Marija M. + Marija G.
kratki komentar uz pjevanje, inače bez smetnji OK + , pohvale, o pjevanju
32. o pasanju ovaca na jednom mjestu, driženju, "bimo se bile sele i udri kantat, svi ovi drugi za nami pljašćahu, a drugi su govoreli da smo munjene, pijane", o pjevanju tko ima glas, tko se srami, o njezinom prisjećanju na neke pjesme), "vanka z rote" - da nije normalna (izvan puta)
33. o ovcama koje mora pokupiti..., o izletu u Zadar, Šibenik, Krka
34. Zorčica joće :/ mi dranagojno, hoće da svane Marija G. + Marija M.
Marija G. se zabunila u riječi, pjevala sprojde umjesto svane, inače napjev OK, dalje diktiraju
35. o tandarekanju "to njim je bilo mesto sopele", što se tandarekalo, najviše polka, i tanac samo ki bi to ..., on traži puno, one su tandarekale, o lupanju noga - pratnji - takt, kada on lepo pleše i kad se slažu, onda mu treba dati... svirati, puhati i lupati - treba stvarno bit
36. "Ja ne znan počet, aš to se manje kasnije..., ja se mučim, al ne gre mi kako van" (Marija G)
Tandarekalica polke Pave + Marija G. + Marija M.
o mijenjanju nota, o tandarekanju kad ih je više
37. Tandarekalica polke (polu-nastavak) isti
uspoređuju prvu i ovu, skim su kantali i tandarekali; sa stihovima se isto tandarekalo, Pave je zaboravio tekst Homo dica tamo gori da vidimo ča Bučul govori, dalje stihovi u tandarekavicama, Pave snimljen na kasetu Zemlja - bez riječi
38. žena mi je bolna Pave polupjeva početak 10858
39. naricanje, nije bilo; plača bilo saki za sebe; prvo su daleko više žene ono plakale
40. o procesijama za Tjelovo, sada u Linadrdići je crikva, rpije su išli u Poljica, svaki je šal do Poljica i tamo je bila procesija oko crikve do groblja, oko sela, 4 postaje, opis, molilo se samo crikvene, zakantalo se Zdravo tijelo
41. na Veli petak isto bude u Linardići procesija kolo sela, kanta se Puče moj, pop moli, mi za njim odgovaramo, on čita od librića a ljudi odgovaraju, isto i Pomiluj me, Bože - pop
42. Puče moj polupjeva M
43. o grobljima - staro na Glavotoku, u plahtu bi se bilo mrtvoga stavilo u raku; sada imaju krasno, možda najljepše na otoku
44. Zibala Janane:/ Pavla ditićaj Marija G + Marija M + Ivan + Pave
ponovo sigurnije od 11444-11716, s obzirom na četvoro pjevača nisu baš do kraja složni, dogovaraju se o stihovima između kitica, dalje diktiranje stihova
45. Ivan pripovjeda kako se gušterna radila, dalje se Ivan predstavlja
46. koja sela spadaju pod župu i stolnu crkvu Poljica - kad se kažeđ "gren u poljicas" ne znači uvijek Poljica, već i Bajčić, Milohnić... o zupi Lenardić pod koju spadaju Milohnići i Nenadići, o žgaljiću i ploči na staroj kući
47. Nevestice mlada se kantala, malo diktiraju stihove; o mladima
Paval je sestru na pir zval - poznata im, ne prisjećaju se stihova
Desantiću Mate, svitli gospodine - nepoznata im; Sanak snila Vojislava kraljica - nepoznata
Turkinjica konja jaše - nepoznata
48. Cviće mi polje pokrilo Marija G + Marija M pokušavaju na jednu notu od 12318, nije ta nota, ponovno na drugu, počinju potiho od 12341 kasnije jače, sad obrnuti glasovi, vrlo lijepo, bez smetnji, komentari o riječi špancira OK +
49. o pjesmi Lipo mi pjeva tica kos - znaju na jednu notu, prisjećaju se stihova
nabrajaju pjesme - npr. Mala moja, daj mi sak u ruke - Marija G. objašnjava stihove, njezin otac ispjevao "ja san to vavek kantevala"
50. Mala moja, daj mi sak u ruke Marija M + Marija G. OK
nije od samog početka, inače OK, Marija G. malo glasnija
51. Marija G. se sjeća kako su lani potle maše kantali, snimali su ih od Zagreba jedni u naše selo, i na Glavotok su bili, nikad nitko nije čuo; nikad se ništa na TV ne pokaže s Krka, a od Slavonije i Dalmacije sve, "mi smo najzadnje letaníje"
52. Divojka je ruže zalivala, dvi note su, Marija nakratko pokazuje
53. Divojka je ruže zalivala Marija G. + Marija M. OK +
na drugu notu, od Teško me je glava zabolila 13408-13532
54. Kačića se mutno sjeća Marija M, Damir spominje Veseli se, zemljo Bosno - nepoznato im ; Peteh piva, kokoš odgovara - nepoznata im; ne znaju da je neka pjesma posebna za selo
55. Drenjula se trese Marija G. + Marija M.
komentari uz pjevanje, škljoc. fotoaparata, inače OK
Termini koje su nakon snimanja spominjale: "kvilit - tanko kantat; Ona jako lipo /kanta/, ona na celi glas"; pjevale i U se vrime godišta, Pridi duše, Ja se kajem, O Marijo, Božja mati; valja pitati za Dan od gnjeva u Linardići
* Istraživanje i snimanje sufinanciralo je Poglavarstvo grada Krka.