2. SMOTRA DJEČJEG TAMBURAŠKOG STVARALAŠTVA
KUTINA '97
KUTINA, 14. OžUJKA 1997
Snimio i popisnu listu izradio Joško Ćaleta
DAT tape br:
ABS time
0.00 - 0.13 najava datuma snimanja (J.Ć.)
0.14 - 0.55 najava programa
1.03 - 1.45 Pozdravni govor Josipa Jelića predsjednika gradskog
vijeća Kutine i otvaranje smotre
2.20 - 3.20 KUD "Ivančice" - Kutina, najava, nastup u
narodnim nošnjama ( 1+2+1+6)
3.25 - 4.10 MERA ME JE NAMERILA , gajde
4.11 - 5.55 AJDE NOGA ZA NOGOM, gajde, dvije violine
6.01 - 8.05 TARABAN, samica, gajde i tamb. sastav
8.30 - 9.15 KUD "Posavina" - Budaševo, najava, nastup u
kombinaciji jeans i bijela košulja, (2+3+1+1)
10.00 - 13.25 OSJEČKIM JUTROM (obr. J. Andrić)
13.40 - 15.40 ANA, ANA I REPA, ples i kolo iz Posavine
16.02 - 19.50 SUNCE JE ZAŠLO, narodna pj. iz Lukavca
(dirigentica i tri pjevačice)
20.15 - 20.50 KUD "Popovača" - Popovača, najava, nastup u
kombinaciji jeans i bijela košulja, (3+5+1+1)
21.52 - 23.35 REMETSKO KOLO
24.05 - 27.05 NA SAONIKU (Dragutin Hruzev)
27.30 - 29.40 BELLA ROSA (dalmatinski ples, T. Vidošić)
30.35 - 31.25 KUD "Moslavec" - Voloder, najava, nastup u
narodnim nošnjama, (4+5+1+1)
32.20 - 33.55 MOSLAVAČKI DRMEŠ
34.10 - 37.20 DRUMARAC
37.35 - 40.05 DAJANA
40.40 - 41.08 KUD "Sloga" - Hrastelnica, najava, nastup u
narodnim nošnjama, (2+4+1+1)
41.55 - 43.05 POSAVSKI DRMEŠ (zapis-Hrastelnica)
43.20 - 46.50 PROLJETNO JUTRO, (Vinko Vodopivec)
47.05 - 49.00 VUKOVARSKO KOLO, (Josip Andrić)
49.35 - 50.15 KUD " Husain" - Husain, najava, nastup u
kombinaciji jeans i bijela košulja, (6+6+1+1)
50.35 - 53.48 TERAJ,TERAJ LAĐO (solistica)
53.50 - 55.30 IZVIR VODA IZVIRALA (solistica)
55.35 - 57.18 MOSLAVAČKI DRMEŠ
57.25 - 1.O1.40 LIJEPA JANJA (solistica)
1.02.10 - 1.02.50 KUD "Moslavina" - Kutina, najava, nastup u
kombinaciji jeans,košulja, (6+6+2+1)
1.04.09 - 1.05.30 RUKAVICE (kolo iz Slavonije)
1.05.40 - 1.08.20 ČEŠLJAJ ME MAJKICA
1.08.30 - 1.09.40 SUKAČKO (Oj Jelena, Jelena)
1.10.20 - 1.10.50 KUD "Ilova" - Ilova,najava, nastup u
kombinaciji jeans i košulja, (6+6+3+1)
1.11.45 - 1.13.45 DRMEŠ, Moslavina,Bilogora
1.13.55 - 1.17.30 GOSPA OD ALJMAŠA, (solistica)
1.17.45 - 1.20.00 POSAVSKI DRMEŠ
1.20.30 - 1.21.10 KUD " Repušnica" - Repušnica, najava,
nastup u kombinaciji jeans i košulja
(10+10+4+2)
1.21.40 - 1.23.25 ŠIROKA JE MOSLAVINA
1.23.27 - 1.25.15 OKRENI SE KOLO MOJE MALO
1.25.20 - 1.27.20 REPUŠNICA, REPUŠNICA DRAGA SI MI TI
1.27.25 - 1.28.35 ŠIMI POLKA
1.28.50 - 1.31.40 SJEČANJE NA VELA LUKU (solistica)
1.31.50 - 1.32.40 ODJAVA PROGRAMA
(uz pjesmu Vranac, Zlatni Dukati)
Dr. Jerko Bezić
Mr. Joško Ćaleta
Institut za etnologiju i folkloristiku
Odsjek za folklornu glazbu i ples
Ulica kralja Zvonimira 17
10000 Zagreb
tel: 410 617, fax: 440 880
Gospođa Ljerka Čorak
Narodno sveučilište Kutina
Stjepana Radića 3
44000 Kutina
Zagreb, 24. ožujak, 1997.
Štovana gospođo Čorak,
šaljemo Vam izvješće o nastupima mladih tamburaških sastava na 2. smotri dječjeg tamburaškog stvaralaštva, koja je održana u Kutini 14. ožujka 1997. godine. Smotru je pratila stručna komisija dr. Jerko Bezić i mr. Joško Ćaleta, iz Instituta za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu. Neposredno nakon održavanja smotre stručna komisija je iznijela svoja zapažanja voditeljima mladih tamburaških sastava i organizatorima ove smotre. Sve pohvale i primjedbe iz ovog izvješća trebale bi biti pozitivan podsticaj koji će pridonijeti poboljšanju i širenju daljnjeg rada s mladim tamburaškim sastavima.
IZVJEŠĆE O 2. SMOTRI DJEČJEG TAMBURAŠKOG STVARALAŠTVA, KUTINA 1997
Opća zapažanja
Na 2. smotri dječjeg tamburaškog stvaralaštva nastupilo je oko120 izvođača, okupljenih u 9 sastava, iz Sisačko - moslavačke županije, sa vrlo zanimljivim i raznovrsnim programom. Uspoređujući to sa prvom smotrom primjećujemo i kvantitativan ali u prvom redu kvalitativan pomak na bolje. Zasluge i priznanja za takve rezultate idu i voditeljima i organizatorima koji su pokazali da se samo upornim i kontinuiranim radom mogu postići primjerni rezultati.
Nastupi svih grupa odlikovali su se visokom kvalitetom i angažiranošću kako voditelja tako i samih svirača. Razlikovali su se u pojedinim stilskim pristupima i u tehničkoj dotjeranosti, koncepciji i organizaciji tamburaškog sviranja. Pažljivim preslušavanjem snimke koncerta bilo je moguće utvrditi sitne pojedinosti, pohvale i zamjerke, koje su uključene u ovo izvješće.
Među izvedbama pokazuju se dvije vrste pristupa tamburaškoj glazbi. Jedan je čisto folklorni, gdje voditelj nastoji postići čvrst i ritmički siguran zvuk orkestra birajuči pri tome u večini slučajeva folklorne napjeve i plesove svoga kraja. Drugi se pristup odlikuje mekšim, nježnijim načinom sviranja. Razlika u izboru repertoara, od poznatih skladatelja tamburaške glazbe (Andrić, Vodopivec...) do obrada narodnih pjesama i plesova. U programu je osim navedenog bilo i kompozicija iz drugih krajeva Hrvatske (Slavonija, Dalmacija,...), kao i obrada popularnog hita iz šezdesetih (Dajana). Ovako raznolik izbor programa (za svaku pohvalu), govori o mogućnostima i afinitetima mladih glazbenika i njihovih voditelja. U isto vrijeme publika pozitivnije reagira na raznolik nego na jednoličan program. Sama organizacija koncerta je bila vrlo uspješna, odražava se i u činjenici da je sve skupa trajalo 1sat i 30 minuta što je optimalno vrijeme za trajanje jednog koncerta.
Stručna komisija imala je zamjerke na informativnost programskog listića. Još jednom upozoravamo sve voditelje grupa i predsjednike KUD-ova da aktivnije i pažljivije sudjeluju u pisanju programa tj. u davanju podataka za programe. Isto tako preporučamo organizatoru da program smotre po mogućnosti utvrdi desetak dana prije same priredbe. Tako će biti moguće da se dodatne informacije mogu pravovremeno unijeti u programske listiće. Podaci o kompozicijama, o njihovim autorima, opriređivačima (harmonizatorima) i zapisivačima narodnih melodija (tamburaške svirke) trebaju biti jasno istaknuti. Broj izvođača na pojedinim vrstama instrumenata također predstavlja važan podatak o instrumentalnom sastavu i polaznim mogućnostima tog sastava. Zbog toga preporučamo voditeljima i organizatoru da i takve podatke unesu u programske listiće. Takvi podaci mogu se otisnuti i vrlo malim slovima kako program ne bi zahtijevao veću potrošnju papira.
Raspravljalo se i o nazivu same smotre. Zaključilo se da naziv dječje tamburaško stvaralaštvo nije primjeren za ovu smotru. Djeca izvode različite obrade narodne svirke i pjevanja kao i skladbe pojedinih autora. Tu se dakle, ne radi o direktnom dječjem stvaralaštvu.
Raspravljalo se također o ugađanju (štimanju) i održavanju instrumenata, gdje se ukazalo na potrebu da djeca postepeno prema uzrastu sami (uz nadzor voditelja) ugađaju svoja glazbala.
Na kraju posebno ističemo ulogu voditelja mladih tamburaških sastava. Pokazalo se da se i sa najmlađim sviračima uz primjeren pristup mogu postići izvrsni rezultati.
Zapažanja o nastupima pojedinih tamburaških sastava
1. KUTINA - KUD "Ivančice": Poseban domet ovog sastava bio je nastup djece na gajdama, violinama i samici. Istina je da su se navedena glazbala povukla iz novije glazbene prakse, ali je istina i to da se u zadnje vrijeme sve više i više osjeća potreba za ponovnim oživljavanjem hrvatskih tradicionalnih glazbala. Stoga pohvale idu inicijatorima i vrijednoj djeci izvođačima na ovim instrumentima. Tokom nastupa očitovala se raštimanost instrumenta gajdi koje, na žalost, za taj nastup nisu bile ugođene, a svirale su neko vrijeme uz svirku drugih glazbala.
Za takve prilike kao i povremeno prilikom vježbi (proba) preporučamo voditeljima (kao i organizatoru smotre) da osigura pomoć odgovarajućeg stručnjaka.
2. BUDAŠEVO - KUD "Posavina": Pohvale idu mladom voditelju čiji je nastup poticaj za nove voditelje i u drugim orkestrima (nedostatak voditelja je kronični problem mnogih društava). Program sastava bio je raznovrstan i zanimljiv. Prva kompozicija zahtjevala je dodatni rad na izrađivanju. U aranžmanu druge primjenile su se paralelne terce i na mjestima gdje nisu bile u skladu sa glazbenim stilom tog glazbenog dijela. U trećoj kompoziciji nije došlo do potrebne fuzije glasova triju odraslih žena i tamburica zbog obostranih intonativnih problema.
3. POPOVAČA - KUD "Popovača": Iako su najavljeni kao debitanti, mladi tamburaši iz Popovače su ostavili dojam vrlo homogene svirke. Osim vještog voditelja koji je znalački izvlačio glasove u drugoj i trečoj kompoziciji, primaš je tu ulogu sigurno odradio u prvoj kompoziciji. Boja, fuzija i razigranost dionica su primjerne karakteristike ovog sastava.
4. VOLODER - KUD "Moslavec": Uspješan nastup sastava iz Volodera. Premda grupa njeguje folklorni način sviranja i na najbolji način njeguje plesnu tradiciju svoga kraja, na repertoaru su imali i modernu kompoziciju koju očito mladi vole, što je za svaku pohvalu. Voditelj ima čistu koncepciju stila sviranja koja se odlikuje čestim promjenama u dinamici (f - p). Moguće zamjerke bi bile u samim aranžmanima - krajevi prvih dviju točaka nisu bili jasnije naznačeni. U trećoj točki višeglasje nije bilo razrađeno, ostalo je na nizanju
akorada.
5. HRASTELNICA - KUD "Sloga": Siguran nastup sastava pod ravnanjem izvrsne voditeljice. Primjeti se profesionalan odnos u radu s najmlađima. Mali tamburaši bili su sposobni svirati i solo (tu bi možda bilo potrebno malo dorade kod trzanja). Iako zahtjevne, kompozicije su bile primjerene dobi svirača. Sastav njeguje mekaniji način sviranja, nježniji i tiši, tako da je tehničar za ozvučenje u dvorani u jednom momentu pokušao pojačati zvuk. Voditeljici bi željeli još mnogo ovakvih uspjeha u njenom predanom radu.
6. HUSAIN - KUD "Husain": Čvrst i siguran nastup vođen čvrstom rukom voditelja sastava. Možda mali intonativni problemi (štimanje) koji se toliko ne primjete u jakom i sigurnom izvođenju. Nastup je zadovoljio publiku zbog zaokruženosti (bez velikih pauza) i nastupa solistice pjevačice. Završna pjesma je bila intonativno neprimjerena visini glasovnih mogućnosti solistice, stoga preporučamo transponiranje kompozicije u niži tonalitet.
7. KUTINA - KUD "Moslavina": Sastav njeguje folklorni način sviranja. Odabir kompozicija i samo sviranje na zavidnom su nivou. Korisno bi bilo razrađivanje na dinamičkom planu. Kao i kod svih većih instrumentalnih sastava, javlja se problem intonacije ali u podnošljivoj mjeri.
8. ILOVA - KUD "Ilova": Voditelj je isti kao i kod prethodnog sastava. Stoga je i stil sviranja sličan sastavu iz Kutine. To govori o kvaliteti voditelja koji je svojim prisustvom sposoban nametnuti njemu željene muzičko stilske ciljeve. Čvrst i siguran nastup, dobar izbor pjesama. Odrasla pjevačica-solistica je na vrlo osjećajan način izvela svoju kompoziciju što je izazvalo veliko zadovoljstvo publike.
9. REPUŠNICA - KUD "Repušnica": Najmlađi i najbrojniji sastav na smotri. Način rada, te sigurno vodstvo voditelja obečavaju još bolje rezultate. Za sada se još primjete znatne razlike u sviranju koje se očituju kroz sviranje tu i tamo koje krive note, neuskađenost i znatnije probleme s intonacijom. Nastup je ipak bio uspješan, jer su izvođači svirali vrlo neposredno i dojmljivo. U završnoj pjesmi ponovio se isti problem prekoračenja opsega glasa pjevačice-solistice kao i u njezinom nastupu u programu KUD-a "Husain".
U Zagrebu, 24. ožujka, 1997.
Članovi stručne komisije:
Dr. Jerko Bezić
Mr. Joško Ćaleta