4. SMOTRA PJEVAČKIH SKUPINA KUTINA ’95
KUTINA, 8. PROSINCA 1995.
Snimila i popisnu listu izradila Naila Ceribašić
Audio kaseta br. 2669
STRANA A
1. Pjesma Široka je Moslavina, mješovita skupina, Repušnica, vok.
Široka je Moslavina
u njoj vinograd
||: čuvala ga Moslavčanka
lijepa djevojka :||
2. Pozdravi i otvaranje smotre
3. REPUŠNICA: mješovita skupina bez instrumentalne pratnje {nastup u narodnim nošnjama}
a) Pjesma Oj djevojko Marice
Oj djevojko Marice
oj djevojko rojžice
brigo materina
oj, brigo materina
b) Pjesma Čiji mili glas se čuje
Čiji mili glas se čuje
ne da mirno leć
||: slušaj majko tko to pjeva
premda ponoć pala je :||
c) Pjesma Sveta zemlja:
Ima jedna sveta zemlja
na obalama Sredozemlja
ima jedna manje znana
na obalama je Jadrana
Oj Hrvatsko, zemljo sveta
stoljećima razapeta
||: na tvom nebu zora rudi
i Hrvate iz sna budi :||
4. KUTINA - KUD "Seljačka sloga": ženska skupina (13 starijih žena) i tamburaški ansambl (7 mlađih svirača) {nastup u narodnim nošnjama} NAJBOLJA SKUPINA NA SMOTRI
a) Pjesma Majka Mari kose plela, vok.
Majka Mari kose plela
anđele moj, jablane moj
kose plela, govorila
anđele moj, jablane moj
b) Pjesma U šumici zelenoj, vok.
1. U šumici zelenoj
||: u šumici zelenoj
gdje ptice lijepo pjevaju :||
2. Gdje ptice lijepo pjevaju
||: gdje ptice lijepo pjevaju
a mene suze obljevaju :||
c) Pjesma Kad sunce zađe za oblak, vok-instr.
||: Kad sunce zađe za oblak
na zemlju pade mrak :||
||: (i) blijedi mjesec daje znak
da mirno spava svak :||
5. POPOVAČA: ženski zbor (8 djevojaka) i tamburaški sastav (15-20 školaraca) uz dirigenta {nastup u suvremenoj odjeći}
a) Skladba Lepi naši senokosi, vok.
b) Skladba Rudolfa Rajtera Poleg jedne vel’ke gore, vok-instr.
6. HUSAIN: mješovita skupina i instrumentalni sastav (violina II i tamburaši) {nastup u narodnim nošnjama}
a) Pjesma U ranu zoru, vok-instr.
U ranu zoru stado’ ja
brdašcu na visini
||: sva priroda je ...
oj, žarko sunce sini :||
b) Pjesma Teraj, teraj lađo, vok-instr.
||: Teraj, teraj lađo od kraja
sad se dragi s dragom rastaja :||
c) Pjesma L’jepo pjeva za lugom djevojka, vok.
1. ||: L’jepo pjeva za lugom djevojka :||
2. ||: L’jepo pjeva, daleko se čuje :||
3. ||: Slušali je Ivo i Nikola :||
4. ||: Ivo veli: Moja je djevojka :||
5. ||: A Nikola: Nije nego moja :||
d) Pjesma Jesenska, vok-instr.
Ide jesen, ide jeseni, idu mladi dani
ženi’ će, ženi’ će se, garavi derani
||: jesen odaje, ustaj dragi, zora je
ustaj dragi, ne spavaj :||
7. LIPOVLJANI: ženska skupina (8 djevojaka) bez instrumentalne pratnje {nastup u narodnim nošnjama}
a) Pjesma Šetala se lipa Mara
1. Šetala se lipa Mara
gore dolje kraj bunara
2. Na bunar se naslonila
sama sebi govorila
b) Pjesma Diva Marica
Diva Marica žito dožela
žito dožela, tri vinca plela
||: žitom i’ plela, vinom zalila :||
STRANA B
c) Pjesma U mliku mati me umiva
U mliku mati me umiva
da dragi u meni uživa
||: da dočekam dan i noć
kad će po me dragi doć | suđeni :||
8. ILOVA: mješovita skupina (7 mladih djevojaka, 3 starije žene i 3 muškarca) bez instrumentalne pratnje {nastup u narodnim nošnjama}
a) Pjesma Procvala ruža rumena
||: Procvala ruža rumena
u bašći kraj prozora :||
||: Kraj nje je stajala draga
ružu je otrgala
gorko plakalo :||
b) Pjesma Plakalo je mlado momče
Plakalo je mlado momče
u livadi zelenoj
||: plakalo je, zbogom srećo moja
zbogom moja ljubavi :||
c) Pjesma Nabrala sam majko plavi jorgovan
||: Nabrala sam, majko, plavi jorgovan :||
||: da zakitim, majko mila, svoga dragana :||
||: ej, haj, volem ga
ja ne mogu, majko mila, biti bez njega :||
9. GAREŠNICA: ženska skupina (9 starijih žena) bez instrumentalne pratnje {nastup u narodnim nošnjama}
a) Pjesma Predivo je prela
||: Predivo je prela :||
||: djeva zamišljena :||
b) Pjesma Proscioci dolaze
Prosioci dolaze
staroj majci govore
dajte nam majko
tu jedinu kćerku
dajte nam majko
tu lijepu djevojku.
Trojica dolaze ...
Trojica, dvojica, dva, jedan, nijedan
||: Neću ti majko za jedinca poći :||
Četvorica dolaze ...
Četvorica, trojica, dva, jedan ...
||: Neću ti majko za udovca poći :||
Petorica dolaze ...
Petorica, četvorica, trojica, dva, jedan
||: Ja ću ti majko za bećara poći :||
c) Pjesma Naša snaša
Naša snaša prvo veče malo večerala, malo večerala
jednu ticu jarebicu, gospodsku večeru, gospodsku večeru
... drugo veče ...
dva goluba, jednu ticu jarebicu ...
... treće veče ...
tri goluba, dve grlice, jednu ticu jarebicu ...
... četvrto veče ...
četri patke perutanke, tri goluba, dve grlice, jednu ticu jarebicu ...
... peto veče ...
pet gusaka gugutanka, četri patke perutanke, tri goluba, dve grlice, jednu ticu jarebicu ...
... šesto veče ...
šest volova iz jarmova, pet gusaka gugutanka, četri patke perutanke, tri goluba, dve grlice, jednu ticu jarebicu ...
... sedmo veče ...
sedam konja iz hamova, šest volova iz jarmova, pet gusaka gugutanka, četri patke perutanke, tri goluba, dve grlice, jednu ticu jarebicu ...
10. MEĐURIĆ - Češka beseda: mješovita skupina (7+7) uz instrumentalni sastav (harmonika, sintesajzer, ritam sekcija) {nastup u narodnim nošnjama}
a) Pjesma Jiriny [Đurđice], vok-instr.
b) Pjesma Pod našim okny [Pod našim prozorom], vok-instr., radi se o napjevu Ja se konja bojim
c) Pjesma Co iste hasiči [Što rade vatrogasci], vok-instr.
11. KUTINA - KUD "Moslavina": ženski zbor (oko 20 pjevačica), klavir, tamburaški ansambl i dirigent {nastup u suvremenoj odjeći}
a) Skladba na stihove Antuna Nemčića Pjesma o domovini, vok-instr. (uz klavirsku pratnju)
Gori nebo visoko
doli more duboko
a ja u sredini ...
b) Pjesma Ajde Kato, vok-instr. (uz pratnju tamburaša)
||: Ajde Kato, ajde zlato
ajde sa mnom celer brati :||
c) Pjesma Prosijala sjajna mjesečina (uz pratnju tamburaša)
1. Prosijala sjajna mjesečina
sjajna mjesečina, haj, prosijala
2. Prosijala pute i sokake
pute i sokake, haj, prosijala
Dr. Jerko Bezić
Mr. Ruža Bonifačić
Mr. Naila Ceribašić
Institut za etnologiju i folkloristiku
Odsjek za folklornu glazbu i ples
Ulica kralja Zvonimira 17
10000 Zagreb
tel: 410 617, fax: 440 880
Gospođa Ljerka Čorak
Narodno sveučilište Kutina
Stjepana Radića 3
44000 Kutina Zagreb, 15. prosinca 1995.
Štovana gospođo Čorak,
šaljemo Vam izvješće o nastupima pjevačkih skupina i zborova na 4. smotri pjevačkih skupina, koja je održana u Kutini 8. prosinca 1995. godine. Smotru je pratila stručna komisija na čelu s dr. Jerkom Bezićem i članovima komisije mr. Ružom Bonifačić i mr. Nailom Ceribašić. Odmah na početku željeli bismo pripomenuti da pohvale i primjedbe komisije nisu same sebi svrha, nego one nastoje pridonijeti poboljšanju daljnjeg rada pjevačkih skupina.
IZVJEŠĆE O 4. SMOTRI PJEVAČKIH SKUPINA KUTINA ’95
Opća zapažanja
Na 4. smotri nastupilo je devet skupina sa raznovrsnim i zanimljivim programom. Sama ta činjenica pokazuje vrijednu glazbeno-kulturnu djelatnost, kojoj odajemo naše priznanje, kako samim izvođačima, tako i organizatoru smotre. Među izvođačima pokazuju se dvije vrste sastava. Jednu vrst čine pretežno pjevačice koje nastoje djelovati poput izvođača u slobodnom (i spontanom) narodnom pjevanju, a drugu pjevačice organizirane kao pjevački zbor, s naučenim programom, što - premda dobro pripremljeno - vrlo često sputava slobodniju izvedbu, kakvu susrećemo u narodnom pjevanju. Zbog toga predlažemo organizatoru da za narednu smotru rasporedi program u dvije cjeline: 1. nastupi pjevačkih skupina, 2. nastupi pjevačkih zborova (koji se i na pozornici koriste notnim zapisima i pjevaju pod vodstvom svog dirigenta). Osim toga, predlažemo organizatoru da pojedine pjesme u programskom listiću navede s potpunim stihom, pa i kraćim ponavljanjima dijela stiha. Bilo bi također korisno da se u programskom listiću istakne da li se pjeva bez instrumentalne pratnje ili uz pratnju i naznači koji instrumentalni sastav prati pjevanje te da se navedu imena istaknutih pjevača i voditelja skupina, a kod zborova imena dirigenta i autora obrade narodne pjesme ili kompozicije. Valjalo bi također kod svake od skupina točno i u cijelosti navesti podatak o nazivu društva (KUD-a, pjevačke skupine, udruženja, ogranka, i tome slično), uz podatak o mjestu iz kojega dolaze. Bilo bi također vrlo korisno da svaka nastupajuća skupina priloži organizatoru i kratak pregled postignuća i poteškoća u svome radu u vremenu od protekle smotre. Takvi pregledi omogućit će realnije i temeljitije vrednovanje rada grupe. Opširno predstavljanje pojedinih točaka programa ostaje i nakon smotre kao bitan dio dokumentacije. Naime, savjetujemo Vam da započnete stvarati sređenu dokumentaciju o radu pjevačkih skupina i zborova, kao i o ocjenama njihovih nastupa. Za takvu dokumentaciju bilo bi, primjerice, vrlo korisno da svaka skupina dostavi organizatoru zapisane kompletne tekstove pjesama koje prijavljuje za nastup. Praćenjem društava u duljem vremenskom razdoblju bila bi pri procjeni njihova rada uključena jedna važna komponenta - napredovanje, stagnacija ili pak opadanje kvalitete rada određenog društva.
Svaka izvedba na pozornici zahtijeva prethodno upoznavanje izvođača s akustičkim osobinama prostora. Stoga upozoravamo organizatora da izvođačima omogući da prije nastupa ispitaju te uvjete. Zbog vremenskih ograničenja, ne moraju pri tome izvesti sve kitice pojedinih pjesama, nego bi bilo dovoljno izvesti i samo jedan dio od svake pojedine pjesme. Time bi se svakako pridonijelo kvaliteti izvedbi na samom nastupu.
Zapažanja o nastupima pojedinih skupina:
1. REPUŠNICA: Skupina je ostvarila vrlo uspio nastup. U pojedinim dijelovima nastupa pomalo je nedostajala veća angažiranost u izvedbi. Pohvalno je da u pjevačkoj skupini sudjeluju i mlađe i starije pjevačice, pa starije pjevačice mogu neposredno svoje znanje prenositi na mlađe.
2. KUTINA - KUD "Seljačka sloga": Ovu generacijski homogenu skupinu starijih pjevačica odlikuje jaka i dobra zvučnost glasova. Pokazalo se bogatstvo i zajedništva i individualnosti, što se u folklornoj izvedbi javljaju istodobno (npr. male različitosti u metroritamskom ustrojstvu, male razlike glede trenutka priključivanja izvedbi, i tome slično). Individualna angažiranost pjevačica nije dovela do neusklađenosti, nego je rezultirala živošću i spontanošću izvedbi, jer pjevačice imaju jasnu predodžbu o osobinama glazbenog stila kojemu izvođeni napjevi pripadaju. To je vrednota koju doista valja čuvati. Međutim, valja reći da se radi o novijem sloju tradicijske glazbe koji starije pjevačice vrlo dobro poznaju, pa je i razumljivo da su ostvarile vrlo dobre izvedbe. Upravo zbog njihove vještine izvođenja, mislimo da bi glede izbora repertoara mogle i trebale posegnuti i za starijim slojem tradicijske glazbe ovoga područja.
3. POPOVAČA: Nastup pokazuje tipično zborski pristup u kojem se izvođači vođeni dirigentom usko pridržavaju notnog zapisa. I pjevačice i svirači tamburaškog ansambla pokazali su školski uvježbanu, prilično blijedu izvedbu. Skladba Poleg jedne vel’ke gore bila je izvedena s naglašenim poštivanjem teksta. U relativno sporom tempu, uz isticanja potpodjele u mjeri, došlo je do stanovite razvučenosti izvedbe. Ona se, po našem mišljenju, mogla izbjeći da se u većoj mjeri uvažavala i slijedila cjelina metroritamske strukture skladbe, u kojoj se, u slobodnim izvedbama, javljaju različite metričke cjeline.
4. HUSAIN: Program ove pjevačke skupine donio je primjer popijevke koja pripada starijoj lokalnoj tradiciji (L’jepo pjeva za lugom djevojka). Uključivanje takve popijevke u repertoar trebao bi poslužiti kao poticaj drugim skupinama, koje nastupe oblikuju uglavnom novijom tradicijskom glazbom. Šteta je što je skupina završila napjev u nesigurnom dvoglasju kvinte, na mjestu gdje se u stilu takve vrste dvoglasja javlja unisono završetak. Imajući na umu i izabrani repertoar i načine izvođenja, valja reći da se radi o jednom od najboljih nastupa na ovoj smotri.
5. LIPOVLJANI: Pjevačka je skupina pokazala vrlo loše snalaženje u dvoglasnom pjevanju. Potpuno je izostala međusobna usklađenost pjevačica. Javno nastupanje iziskuje još mnogo pojedinačnog i skupnog rada s ciljem ovladavanja stilom tercnog dvoglasja. Tek tada do izražaja će doći nemale glasovne mogućnosti izvođačica.
6. ILOVA: Poteškoće skupine iz Lipovljana pokazale su se i u nastupu ove skupine. Ovdje međutim skupinu čine starije i mlađe pjevačice pri čemu starije pjevačice prilično sigurno izvode prateću dionicu, dok mlađe pjevačice imaju poteškoća s izvođenjem vodeće dionice. Stoga bi u daljnjem radu bilo dobro da se neka od starijih pjevačica priključi mlađima i na taj način ojača vodeću dionicu, prema kojoj bi zatim svoje pjevanje mogla uskladiti i prateća dionica. S druge strane, treba pohvaliti ideju da u izvedbi sudjeluju i stariji i mlađi pjevači, ali bi svakako morali u većoj mjeri zajedno vježbati.
7. GAREŠNICA: Radi se o skupini koja se po svom pristupu, načinu pjevanja i repertoaru nalazi negdje između pjevačke skupine i pjevačkog zbora. Odlikuje ih opuštenost i sigurnost izvedbe, no s druge strane, osobito na početku programa, izostalo je folklorne snage, izražajnosti i napetosti u izvođenju.
8. MEĐURIĆ - Češka beseda: Valja naglasiti da se radi o pjevački sasvim uigranoj skupini. Najveći je problem skupine neprimjeren instrumentalni sastav (harmonika, sintesajzer i ritam sekcija) koji svojom glasnoćom prekriva vokale, a stilski je neadekvatan češkoj tradiciji. Idealno bi, dakako, bilo kada bi skupina nabavila tradicijske češke instrumente, ali, ako to mogućnosti ne dopuštaju, valjalo bi u instrumentalnom dijelu ansambla zadržati samo harmoniku, a vokalno-instrumetalne točke izmjenjivati s a cappella nastupima.
9. KUTINA - KUD "Moslavina": Pjevačka skupina "Dunje" po svojoj se strukturi (željenoj zvučnosti, broju pjevačica, činjenici da pjevaju iz nota, dirigentu, dijelom i tipu instrumentalne pratnje) pokazuje znatno bliža pjevačkom zboru, nego pjevačkoj skupini. Grupa uspješno njeguje zborski način izvođenja, a pokazuje sposobnosti i za više folklorni način izvedbe. Takva njihova nastojanja u smjeru njegovanja višeslojne glazbene baštine svakako podržavamo te savjetujemo da, upravo zbog općeg slabog interesa za urbanu folklornu glazbu, i dalje nastave svoje djelovanje u tom smjeru.
Nadamo se da će ova zapažanja biti od koristi kako organizatoru tako i svakoj od pojedinih skupina. Vjerujemo da ćemo i ubuduće uspješno zajedno surađivati.
Uz srdačan pozdrav,
dr. Jerko Bezić
mr. Ruža Bonifačić
mr. Naila Ceribašić