Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
FONOTEKA
_________________________________________________________
BR. KASETE: 2443 SNIMILA: Ruža Bonifačić RKP. ZBIRKA: SONY kasetofon
_________________________________________________________________
RED.BR. PODATAK O SNIMKU VRIJEME I MJESTO SNIMANJA NAPOMENA
_________________________________________________________________
IZBOR IZ RAZGOVORA S JOSIPOM IVANKOVIĆEM
(POZADINA: svirka sastava ZLATNI DUKATI na privatnoj zabavi - rođendanu) Zagreb, 5. veljače 1992.
1. Ivanković tumači imendansku pjesmu Sutra će nam svanut divan, krasan dan, zahvaljujući njoj se počeo baviti tamburom; opisuje obilazak tamburaša za imendane, posjetu Dukata Z.Bogdanu 1991. i svirku imendanske pjesme pod njegovim prozorom, političku situaciju u Subotici i Vojvodini, repetoar.
(potiho snimljena svirka i pjesma Dukata: Sutra će nam svanut divan krasan dan; nastavak s pjesmom Pred Senkinom kućom i repertoarom Zvonka Bogdana).
2. Veze s Bogdanom, priprema koncerta za Baju, Hrvatima u Mađarskoj. 102
3. O Bogdanovom repertoaru, temeljima na kojima su Dukati tj. nastali (analizi 114 Bogdanovih pjesama i svirke J. Balaža); o tome da se može produžiti vijek tambure jedino na taj način da se pišu nove pjesme za tamburu; kritika upućena ljudima (organizatorima festivala i TV-u) koji su pozornost posvetili samo njegovanju narodne baštine, njihovom strahu od novokomponirane šund glazbe.
4. Kritika regionalnih festivala, propasti i razlozima ostanka nekih; o ponovnom okupljanju pokretanju novoga: o Dukatima kao uzoru; 160
(pozadina: Fijaker stari ulicama luta; Govori se da me varaš).
5. Kako je Ivanković učio od J. Balaža (preko ploča); pod utjecajem Z.Bogdana i J.Balaža215 napravio Dukate ; oslonci, utjecaji(ne isključivo slavonska folkl. glazba već i vojvođanska, starogradske; ruska, ciganska, rumunjska glazba).
6. O ukidanju tipične kadence na dominanti, misli da je to uništilo novu slavonsku 234
pjesmu (pozadina: Kad imaš druga i kad si sretan); objašnjava razloge dominantne kadence u kratkoći glazbenih redaka, povezuje s gajdama i kolom, dominanta uvijek traži nastavak, to nije (po Ivankoviću) logičan završetak.
(pozadina: Obećo je da će doći i da će joj prsten donijeti)
7. O karijeri Ivankovića, šansonjer, komponiranju pjesama, pjesništvu, gitari 284
(pozadina: Hej salaši); kako usmenim putem prenosi nove skladbe svojim sviračima 376
pratnja i aranžmani stvara se u zajedništvu Dukata i Ivankovića, iako on daje temelje.
8. O svirci primaša (na bisernici), vrlo improviziranoj; kako ju je razvio na 307 temelju svirke, "zmija" Janike Balaža, svira na bisernici koju su Dukati kupili od nasljednikaJ.Balaža (pozadina: Osam tamburaša s Petrovaradina)
9. O vojvođanskoj tamburi koja je postigla najbolji zvuk , o lošim graditeljima u 340
kajkavskim krajevima, sistemu, štimi, (kvartna bolja od kvintne štime)
10. o slavonskoj pjesmi, molu u prohodu i "tuzi u duru" , pjesmamaTena , Zbog tebe, 361
Mladosti, kome da te dam;
11. o slavonskoj tradicijskoj glazbi, značajkama, teško odrediti, "pretanka je" 378
"Slavonska glazba, ja mislim da to uopće ne postoji", o instrumentima koji su utjecali na
razvoj repertoara, o subdominanti u sl. glazbi, jednostavnim formama, osminskoj glazbi, dvostihu i desetercu
12. O inspiraciji, motivima iz zapisima (tekstovnim ili glazbenim) koji su utjecali na 440
I. stvaralaštvo; na temelju motiva dalje sam formira skladbu≤ primjer: Marijano, večeraj pa lezi
13. O I. sposobnosti da piše pjesmu u bilo kojem duhu (mađarski, međumurski, 480
dalmatinski); o utjecaju "sveslavenske glazbe", ne preže od toga da uzme rusku, češku, ukrajinsku, makedonsku glazbenu značajku, pjesmu...; otvoren novim utjecajima
14. I. nije sam zapisivao folkl glazbe, o suradnji s jednim urednikom sa Hrv. radija 515
o Sučićevoj zbirci iz Čađavice, pohranjenoj u IEF-u koju je detaljno upoznao i dijelom se
koristio (pozadina: Zbog tebe; o postupku korištenja dura i paralelnog mola , češće korištenom u Ivankovića, o makedonskom originalu ove pjesme; ponovno o raznim mogućim utjecajima)...
15. O snimanju pjesme Tena, i pjevaču koji se rasplakao prilikom izvedbe; o prija- 560
teljstvu i međusobnom slaganju Ivankovića i pjevača (pozadina: Marijano, večeraj pa lezi, dijelom analiza pjesme, oblikovane u grčkom melosu; o hibridima i novitetimakoji to možda i neće biti u budućnosti već postati obrascima, uzorima)
16. Izvedba pjesme Oj mladosti, komentari uz nju; "tuga u duru"; o premještanju 620
dominantne kadence na početak refrena a ne na kraj, i time harmonijskom širenju pjesme; tekstovni motiv iz jedne bunjevačke pjesme.
17. O Bunjevcima, utjecajima u njihovoj glazbi koju Ivanković uzima kao jednim od temelja za svoju glazbu; o razlikama u Somborskih i Subotičkih Bunjevaca 651
18. O Zvonku Bogdanu, autentičnom pjevaču koji živi život svojih pjesama; o nastanku 668 pjesmeVeć odavno spremam svog mrkova; (pozadina: Ne ljubite zbog imanja; komentari o pjesmi, autoru teksta Britviću i glazbe Siniše Leopolda, Ivankovićevoj preradbi; pjesma u novopripremanoj kazeti; makedonskom uzoru pjesme);
pozadina: Hej tamburo, ne spavaj, pjesmu zasviraj.
B STRANA
19. Komentar uz različit repertoar koji nastaje po željama publike; o načinu slaganja 000
pjesama Dukata za koncerte (pozadina: Tena ); o grčkom utjecaju u pjesmi; ponovno o utjecajima sa strane primjerice na Splitskom festivalu.
20. O ritmu - rak rani tamburaške glazbe... 072
21. Izvedba pjesme Z.Bogdana U Somboru na salašu, komentari, potiho pjevanje Ivankovića uz izvedbu Dukata, prisjećanje na čestitke Bogdanu u Subotici i na svirku tamburaša povodom imendana u Čađavici. 115
22. O prošlosti Ivankovića, oduševljenosti rock-glazbom i puštanju duge kose, neprilikama zbog toga (1965.); o neprilikama prilikom školovanja, buntu. 171
23. O samoukom glazbenom školovanju (pozadina: Već odavno spremam svog mrkova). 209
24. O tonalitetima, izboru za pojedinu pjesmu..., zaljubljenosti u H-dur, najbolje polagane pjesme i "durska tuga" pisani u njemu; pitanje: da li bi raspoznao da se pjesma izvodi u tonalitetu u kojem je nije iskomponirao, potvrdno odgovara; o tehnici raspoznavanja tonaliteta koju posjeduju svirači u sastavima... 240
25. O pjesmi Ne dirajte mi ravnicu, nastanku prije 5 godina, kritika upućena autoru M. Škori koji tvrdi da je nastala povezana s ratom..., o autoru i pjesmi koja po Ivankovićevu mišljenju ne bi postala poznata da nije bila povezana s ratnom situacijom 300
(pozadina: Listaj, lipo stara); izvedba Dukata učinila ju slavnom.
26. O pjesmi Ustani bane, kojoj je Ivanković prorekao kratak vijek popularnosti; 358
o poteškoćama prilikom nastanka i snimanja Hrvatske pjesmarice. (pozadina: Laže selo, lažu ljudi); o "informativnim razgovora" u policiji zbog javnog izvođenja Ustani bane i Vile velebita 1989 (pozadina: Vela Luka, ponovno o duru i paralelnom molu).
27. Izvedba pjesme /:Letovanić:/, selo pokraj Kupe, komentari uz pjesmu; 440
o metroritamskoj problematici jedne pjesme iz Čađavice (5/8 i 6/8 mjera) za koje Ivanković tvrdi da su ili krivo otpjevane ili zapisane, "riješio" sve u 6/8 mjeru.
(pozadina: Vratit će se svi jarani)
28. Dio izvedbe pjesme Čavoglavi, negativna kritika Ivankovića; o zatrovanosti publike482
sa novokomponiranom glazbom.
29. O načinu skladanja pjesama, profesionalnom nivou. 515
30. O izmišljanju Dukata zbog samog Ivankovića. 530
31. O ciljevima svirača, o inspiriranosti za svirku, različitim motivima; opasnosti 541
od opadanja njihova interesa. (pozadina: bećarci)
32. O izvanrednoj ritam sekciji Dukata, Pišti (bugarija) i primašu Hrvoju; o manjem 568 glazbenom školovanju svih, osim Stanka (pjevača), dipl. građevinara; o dugom traženju pjevača, njegovom biranju između direktora firme i svirača.
33. O ubrzanom tempu svirke Dukata, pjesama koje nije Ivanković skladao; 596
o razlikama u mentalitetu istočnih (svirači) i zapadnih Slavonaca (Ivanković).
(pozadina: Modra rijeka; Bele ruže;. Austrougarski mentalitet, civilizirani u Ivankovićevim skladbama spojen sa poludivljom izvedbom svirača.
34. Dio pjesme Ne budi me, majko ,rano, Runjićevom odbijanju da je Dukati izvedu na 640 Splitskom festivalu.
35. Bečki valcer u izvedbi Dukata, komentari Ivankovića (šarmantno, iako nije precizno izvedeno, oni to tako doživljavaju); tko najbolje izvodi bečke valcere. 658
36. O Ivankovićevom načinu menagementa (sam se ne nudi, već reklamira svoje pjesme i čeka pozive), o profesionalnoj organizaciji (i podjeli honorara) Dukata. 672
37. Dio pjesme Laže selo, lažu ljudi, kopiji pjesme Tena (Ivanković pokazuje pjevajući uz pjesmu). 707